Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ikbenik
ikbenik - 25-07-2012 22:53:34
Computers & Telefonie

Reparatie hp laptop

Ik lees hier weer veel misverstanden omtrent garantie.

de term "wettelijke garantie" slaat niet op de garantietermijn die de verkopende partij geeft, maar op de regels omtrent conformiteit: het product dient volgens de koopovereenkomst te zijn, met daarnaast de uitspraken van fabrikant en verkopende partij.
punt.

garantie is geen recht, maar een extra wat de fabrikant of winkelier verstrekt. de winkelier is niet verplicht om garantie te verstrekken.
natuurlijk zijn er regels omtrent garantie. en wel dat als de fabrikant of winkelier bepaalde gebreken in een bepaalde periode uitsluit, moeten ze zich daaraan houden.
de regels zijn:
- de lengte van de garantieperiode wordt alleen door de fabrikant of winkelier bepaald. er zijn geen regels voor minimale of maximale duur. dus het is echt compleet onzin dat de winkelier minimaal twee jaar garantie moet verstrekken.
- de fabrikant of winkelier bepalen ook zelf tegen welke condities zij garantie verstrekken.
- de fabrikant of winkelier bepalen ook zelf welke rechten zij de koper toekennen.

de garantieregels zijn vastgelegd in artikel 6a van wetboek 7 en artikel 6 van het europese richtlijn.
de regels omtrent conformiteit (wordt ook wel eens "wettelijke garantie" genoemd) is vastgelegd in artikelen 17 t/m 24 van wetboek 7.