Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ev
eva080 - 26-07-2012 08:29:07
Computers & Telefonie

Reparatie hp laptop

[quote=ikbenik schreef op woensdag 25 jul 2012, 22:53]
garantie is geen recht, maar een extra wat de fabrikant of winkelier verstrekt. de winkelier is niet verplicht om garantie te verstrekken.
natuurlijk zijn er regels omtrent garantie. en wel dat als de fabrikant of winkelier bepaalde gebreken in een bepaalde periode uitsluit, moeten ze zich daaraan houden.
de regels zijn:
- de lengte van de garantieperiode wordt alleen door de fabrikant of winkelier bepaald. er zijn geen regels voor minimale of maximale duur. dus het is echt compleet onzin dat de winkelier minimaal twee jaar garantie moet verstrekken.
- de fabrikant of winkelier bepalen ook zelf tegen welke condities zij garantie verstrekken.
- de fabrikant of winkelier bepalen ook zelf welke rechten zij de koper toekennen.

de garantieregels zijn vastgelegd in artikel 6a van wetboek 7 en artikel 6 van het europese richtlijn.
de regels omtrent conformiteit (wordt ook wel eens "wettelijke garantie" genoemd) is vastgelegd in artikelen 17 t/m 24 van wetboek 7.



dat klopt niet helemaal. een laptop of ander product moet ' deugdelijk ' zijn. (zie http://www.consuwijzer.nl/ik_wil_advies_over/elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/garantie/basisinformatie/de_wettelijke_garantieperiode_in_europa">consuwijzer) dat betekend in dit geval volgens de richtlijnen dat je mag verwachten dat een laptop minimaal 3 jaar meegaat.


als blijkt dat je product ' ondeugedelijk ' is en jij dus niets kan doen aan de schade, moet de verkoper het repareren.
maar dat is het probleem hier; bewijs maar is dat het jou schuld niet is. ik denk dat het belachelijk is dat je scharnier nu al kapot gaat bij een duur (na verhouding) apparaat, ookal maak je hem aan de zijkant open. ik heb 1,5 jaar bij een computer winkel gewerkt, en ik heb nog nooit meegemaakt dat bij een hp laptop een scharnier zo snel defect ging. ook niet bij laptops waar aan te zien was dat er niet zo netjes mee om was gegaan.

ik denk dus dat jij recht hebt op non-conformiteit. op de website van consuwijzer staan tips over hoe je dit verder af kan handelen.