Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ikbenik
ikbenik - 26-07-2012 17:30:30
Computers & Telefonie

Reparatie hp laptop

[quote=eva080 schreef op donderdag 26 jul 2012, 08:29]
dat klopt niet helemaal. een laptop of ander product moet ' deugdelijk ' zijn. (zie http://www.consuwijzer.nl/ik_wil_advies_over/elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/garantie/basisinformatie/de_wettelijke_garantieperiode_in_europa">consuwijzer) dat betekend in dit geval volgens de richtlijnen dat je mag verwachten dat een laptop minimaal 3 jaar meegaat.
met alle respect, maar consuwijzer bepaald niet de wetgeving.
de wetgeving kent geen regels omtrent "deugdelijk", maar wel omtrent non-conformiteit.

en regels van "gemiddelde levensduur" bestaan ook niet.

consuwijzer slaat met die bepalingen omtrent "wettelijke garantieperiode" de plank compleet mis.
noch de nederlandse wetgeving, noch de europese richtlijn kennen bepalingen waarin een product volgens een levensduur minimaal probleemloos dient mee te gaan.
er is wel bepaald dat ook na de garantieperiode de verkopende partij aansprakelijk is als het product niet volgens de koopovereenkomst is. volgens de europese richtlijn is de verjaringstermijn voor de aansprakelijkheid van de verkopende partij in geval van non-conformiteit twee jaar na aankoop.
de nederlandse wetgever heeft dat uitgebreid met de regel dat bij producten die normaal een langere levensduur hebben dan twee jaar, dat dan de verkopende partij ook na twee jaar aansprakelijk is als het product niet volgens de koopovereenkomst is.

punt.

moeilijk






[quote=eva080 schreef op donderdag 26 jul 2012, 08:29]
als blijkt dat je product ' ondeugedelijk ' is en jij dus niets kan doen aan de schade, moet de verkoper het repareren.
geef maar eens in de wetboek zelf aan of in de europese richtlijn waar ik dat terug kan vinden.



[quote] in de europese richtlijn koop en garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de eu.
dat is echt een leugen. is echt niet waar.
hier worden weer de regels van garantie en conformiteit door elkaar gehaald.
ook consuwijzer heeft er een handje van om te beweren dat met "wettelijke garantie" de garantieperiode wordt bedoeld welke de verkopende partij wettelijk verplicht is om te verstrekken. men durft keihard te beweren dat de winkelier strafbaar is als die maar een garantieperiode verstrekt van één jaar.
slaat werkelijk nergens op.

met wettelijke garantie wordt de "conformiteitsregels" (artikelen 17 t/m 24 van wetboek 7) bedoeld, en niet de garantieregels (artikel 6a van wetboek 7).

er bestaat geen europese regel in de europese richtlijn die bepaald dat de winkelier minimaal twee jaar garantie moet verstrekken.

ook staat nergens in de europese richtlijn en nederlandse wetgeving dat een product gedurende de gemiddelde levensduur of verwachte levensduur probleemloos mee dient te gaan.

noch de europese richtlijn, noch de nederlandse wetgeving kent de termen gemiddelde levensduur en verwachte levensduur.