Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

zoekster
zoekster - 28-07-2012 10:02:05
Computers & Telefonie

Reparatie hp laptop

Belangrijkste deel uit art 7.17 wet over non-conforumiteit

1.de afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.

2. een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. de koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
----------------

wat wil dit zeggen? het product is niet in overeenstemming (non-conform) met de verwachtingen als je kijkt naar
a. de aard van de zaak
b. de mededelingen die de verkoper heeft gedaan.

wat is de aard van de zaak? dat zijn de dingen die je kan vertellen over het product. zoals: de prijs, het merk, nieuw of tweedehands, wat wordt er over het product gezegd in reclames.
daarbij opgeteld de mededelingen van de verkoper (meestal gebaseerd op uitspraken van de fabrikant) tijdens de koop bepalen samen de verwachtingen die je mag hebben van een product. de uitspraken van de verkoper zijn wel zwaarwegend.

dus gaat het alleen over wat de verkoper tijdens de overeenkomst heeft gezegd samen met de uitspraken van de fabrikant, wat ikbenik altijd beweert?
nee.
een fabrikant en verkoper kunnen net zo goed geen of weinig uitspraken (zeker niet schrifteljk!) hebben gedaan over verwachtingen over hoe lang een product mee zou moeten gaat bij normaal gebruik. dan ben je meer aangewezen op 'de aard van de zaak". en ook op gezond verstand, dingen die een koper zou mogen verwachten van een product bij de koop.

slijtage valt niet onder non-conformiteit, want dat kun je verwachten bij normaal gebruik. ook een kapot lampje dat het niet meer doet valt ook niet onder non-conformiteit. want daarvan kun je ook verwachten bij normaal gebruik kapot gaat.

staat er in de wet dat je maar 2 jaar een beroep kunt doen op non-conformiteit? nee, want in nederland is het zo geregeld dat hier langer je op non-conformiteit mag beroepen. dus heb je bv. een dure miele wasmachine gekocht, dan mag je wel verwachten dat hij meer dan 2 jaar meegaat, gezien de prijs en het merk en eventuele uitspraken van de verkoper en fabrikant. dan kun je als de motor het na 2,5 jaar begeeft, je beroepen op non-conformiteit.

consuwijzer heeft het niet over gemiddelde levensduur, zoals ikbenik schijnt te denken, maar dat je het product een bepaalde tijd op een normale manier moet kunnen gebruiken. dat is iets anders.