Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ikbenik
ikbenik - 28-07-2012 11:38:23
Computers & Telefonie

Reparatie hp laptop

[quote=zoekster schreef op zaterdag 28 jul 2012, 10:02]

dus gaat het alleen over wat de verkoper tijdens de overeenkomst heeft gezegd samen met de uitspraken van de fabrikant, wat ikbenik altijd beweert?
nee.
een fabrikant en verkoper kunnen net zo goed geen of weinig uitspraken (zeker niet schrifteljk!) hebben gedaan over verwachtingen over hoe lang een product mee zou moeten gaat bij normaal gebruik. dan ben je meer aangewezen op 'de aard van de zaak". en ook op gezond verstand, dingen die een koper zou mogen verwachten van een product bij de koop.

gezond verstand? amehoela!
veel notebooks kennen hoge uitval gedurende het eerste jaar.
dus dan keihard durven beweren dat een notebook gedurende de vijf jaar probleemloos mee zou moeten kunnen gaan, slaat dus werkelijk nergens op.

daarnaast kent de wetgeving geen bepaling die bepaald dat een product gedurende de x tijd bij normaal gebruik probleemloos mee dient te gaan. dus kan daar totaal geen rechten op worden geclaimd.

[quote=zoekster schreef op zaterdag 28 jul 2012, 10:02]slijtage valt niet onder non-conformiteit, want dat kun je verwachten bij normaal gebruik. ook een kapot lampje dat het niet meer doet valt ook niet onder non-conformiteit. want daarvan kun je ook verwachten bij normaal gebruik kapot gaat.
slijtage valt ook onder conformiteit. als namelijk de koper heeft aangegeven dat het product zeer intensief en zeer zwaar belast zal worden, maakt slijtage wel degelijk deel uit van de conformiteit.

[quote=zoekster schreef op zaterdag 28 jul 2012, 10:02]
staat er in de wet dat je maar 2 jaar een beroep kunt doen op non-conformiteit? nee, want in nederland is het zo geregeld dat hier langer je op non-conformiteit mag beroepen.
dat geldt niet voor alle producten.
maar conformiteit houdt niet in dat de verkopende partij gedurende die periode moet instaan voor de goede werking en dat het product gedurende die periode niet kapot zal kunnen gaan.


[quote=zoekster schreef op zaterdag 28 jul 2012, 10:02]
dus heb je bv. een dure miele wasmachine gekocht, dan mag je wel verwachten dat hij meer dan 2 jaar meegaat, gezien de prijs en het merk en eventuele uitspraken van de verkoper en fabrikant. dan kun je als de motor het na 2,5 jaar begeeft, je beroepen op non-conformiteit.
dat is onzin.


[quote=zoekster schreef op zaterdag 28 jul 2012, 10:02]
consuwijzer heeft het niet over gemiddelde levensduur, zoals ikbenik schijnt te denken, maar dat je het product een bepaalde tijd op een normale manier moet kunnen gebruiken. dat is iets anders.

dat is niet anders.
men kijkt dan hoelang dat het product bij normaal gebruik probleemloos mee zou moeten kunnen gaan, waarbij men ook nog niet reële termijnen hanteert. termijnen waar de verkopende partij totaal niets mee kan doen.
kan die verkopende partij keihard de garantie geven dat het product gedurende de "verwachte levensduur" niet kapot zal kunnen gaan? nee? dan kan niet beweerd worden dat het product gedurende de "verwachte levensduur" niet probleemloos mee zou moeten kunnen gaan. simpel zat.

maar de wetgeving werkt niet met "verwachte levensduren", "gemiddelde levensduren" enz.
de wetgeving werkt met het systeem dat het product volgens de koopovereenkomst dient te zijn, met daarbij de uitspraken van fabrikant en winkelier.
als ik exact wil weten wat een product wel of niet kan, ga ik echt geen contact opnemen met een consumentenorganisatie, maar dien ik mij te wenden tot de fabrikant van het product. die is de enige die mij exact kan vertellen wat het product wel of niet kan.