Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ma
mailman - 28-07-2012 13:03:41
Geldzaken & Recht

Postbezorging post.nl ondermaats?

@jodelie: opnieuw mis ik in het opgesomde rijtje namen die van business-post. zoals bij een aantal mensen hier bekend, werk ik voor die dienst. ik noem het met opzet een dienst, omdat het geen op zich staande post-bezorg-onderneming is, wel een samenwerkingsverband van wsw-postbedrijven.

in tegenstelling tot sandd en die andere klootjesbedrijven, werken de wsw-postbezorgers op een heel andere basis. wij krijgen niet per stuk of per stop betaald, en zijn dus niet afhankelijk van de hoeveelheid. het is de ene keer wat meer, de andere dag wat minder. over het algemeen kun je zeggen: wij hebben een beter zicht op wat we bezorgen, omdat we ook het op route leggen ''in eigen hand'' hebben. beter gezegd: dat doen wij zelf.

zo maak je minder bezorgfouten. natuurlijk glipt er weleens een brief doorheen die op een verkeerd adres terehtkomt, ook bij mij. we zijn nu eenmaal allemaal mensen, en de laatste schakel in de postverwerking, het bezorgen zelf, is niet te automatiseren. .

nogmaals wijs ik mensen erop, dat een postbezorger, van welke signatuur dan ook, niets te maken heeft met een familienaam. dit willen veel mensen maar niet begrijpen. van belang is uitsluitend het adres. wanneer dat volledig is, en het is een bestaand adres, dan heeft de bezorger zijn/haar werk correct gedaan, wanneer die het poststuk op dat adres heeft bezorgd. wanneer de familienaam fout is, dan is dat niet het probleem van de bezorger.

ik ken mensen van post-nl, die nota bene op het matje moesten komen bij hun leiding-gevende, omdat ze fout geadresseerde post elders hadden bezorgd, beter gezegd: bij degene die het poststuk had moeten ontvangen. in hun jargon heette dat: ''over-service''.

dat gezegd hebbende: mensen weten inderdaad door de naamsveranderingen niet meer waar ze aan toe zijn. maar de enige die regelmatig van naam verandere, dat is post nl. de anderen zijn nooit van naam veranderd. sandd bleef sandd, business-post is al sinds 2006 business-post, met dien verstande dat die naam toen pas in gebruik is genomen, veel wsw-bedrijen zijn al veel langer actief.

maar hoe goed je als business-post ook je best doet, de naam wil maar niet doordringen tot veel mensen. zij kennen alleen postnl en sandd.

ik heb op een gegeven moment in maastricht zelfs af moeten dwingen dat ik in een bepaalde flat gewoon mijn werk mocht doen. de huismeester wist niet wie wij waren, maar gaf wel sandd ongehinderd toegang. het vervelende was, dat dit gebeurde na bezorgfouten van sandd. die bezorgers presteerden het om de post van 132 adressen in de centrale brievenbus bij de huismeester te deponeren. en raad eens wie de schuld kreeg (eenvoudig te weerleggen, maar goed)?

vervolgens wilde de nieuwe bezorger van sandd de post ook niet op de galerijen bezorgen, en nu is er binnen een half jaar al de derde sandd-bezorger actief in die wijk.