Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

hereistom
hereistom - 08-08-2012 14:07:38
Elektronica & TV

Hoe wordt de prijs voor extra garantie op een apparaat berekend?

[quote=gerritaltena schreef op maandag 6 aug 2012, 12:58]extra garantie????

voor wat dan wel----- met andere woorden: is die extra garantie volgens de voorwaarden dan meer dan de garantie die wettelijk en europees is geregeld?
zie dit: veel ondernemers en consumenten menen dat er een europese wettelijke garantie bestaat van twee jaar. dit is een misverstand.
europese richtlijn koop en garantie
in de europese richtlijn koop en garantie is weliswaar een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen, maar dit is een vervaltermijn voor de aansprakelijkheid van de verkoper en geen garantietermijn.
de vervaltermijn houdt in dat de verkoper niet aansprakelijk is voor gebreken die zich pas na twee jaar openbaren. dit betekent dat de consument met gebreken aan een duurzaam product na twee jaar niet meer bij de verkoper terecht kan.
nederlandse regelgeving
echter, volgens de nederlandse regelgeving heeft de consument altijd recht op een deugdelijk product, ook na het verloop van twee jaar. nederland biedt de consument dan ook een ruimere bescherming dan de europese richtlijn. dit is toegestaan.

zie o.a. art 7: 20 t/m 25 burgerlijk wetboek
z.g. extra garantie weggegooid geld. van belang is ook nog om na te gaan waar de z.g. extra garantie dan is ondergebracht. ik herinner daarbij aan it's waar in de meeste gevallen na het faillissement geen dekking aanwezig bleek. (m.u.v. ev. aankoop bij overgenomen vestigingen.

extra garantie is dus in de meeste gevallen een 'ordinaire' prijsverhoging.

zie ook www.consuwijzer.nl
inderdaad extra garantie is de grootste onzin die er is!
hier verdienen die bedrijven alleen maar dik aan!
dus wees slim en trap er niet in!