Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ikbenik
ikbenik - 08-08-2012 21:41:15
Elektronica & TV

Hoe wordt de prijs voor extra garantie op een apparaat berekend?

Garantie is geen recht en geen plicht, maar een gunst die door de winkelier of fabrikant gegeven wordt.

nergens in de wetgeving staat dat de winkelier verplicht is om garantie te verstrekken. zo simpel is het nu eenmaal.

in de nieuwe wetgeving is bepaald dat een product volgens de koopovereenkomst dient te zijn, niet dat de winkelier gedurende de langere periode kosteloze reparatie of vervanging uit dient te voeren als het product kapot gaat.

de verkopende partij is alleen verplicht om het product kosteloos volgens de koopovereenkomst te brengen als het product niet volgens de koopovereenkomst is. dat is wat er in de wetgeving bepaald is.

en extra garantie bijkopen onzin? zeker niet.
garantie wordt door de fabrikant/winkelier verstrekt en die bepalen ook tegen welke conditie zij garantie verstrekken, bepalen ook zelf de lengte van de garantieperiode en bepalen ook zelf welke rechten zij de koper toekennen.
dat is nu eenmaal zo in de wetgeving bepaald.