Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ikbenik
ikbenik - 23-08-2012 12:59:31
Geldzaken & Recht

Consuwijzer

[quote=patron schreef op donderdag 23 aug 2012, 11:08]
misschien nog eens lezen, want de rechter overwoog wel letterlijk:
naar het voorlopige oordeel van de voorzieningenrechter ... dat door dit beleid de consument misleidend wordt geïnformeerd over zijn wettelijke rechten ten aanzien van herstel of vervanging van een non-conform product en dat consumenten voorts ook bij aankoop misleidend worden geïnformeerd.

en wat maakt de consumentenautoriteit ervan?

dat de winkelier wettelijk verplicht is om minimaal twee jaar garantie te verstrekken en in nederland de winkelier verplicht is om garantie te verstrekken welke gelijk is aan de gemiddelde of verwachte levensduur.
met andere woorden: een winkelier of fabrikant die maar één jaar garantie verstrekt is in overtreding en misleidt de consument.

en conformiteit heeft niets met de garantieperiode te maken die de winkelier en fabrikant verstrekken. alleen willen de consumentenautoriteit en consumentenbond dat maar niet inzien.

de regels zijn duidelijk: als het product niet volgens de overeenkomst is, dient de verkopende partij kosteloos ervoor te zorgen dat het product alsnog volgens de overeenkomst komt.

en de regel: "de zaak dient aan de overeenkomst te beantwoorden.", wordt ook wel "wettelijke garantie genoemd.