Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ikbenik
ikbenik - 28-08-2012 23:59:01
Elektronica & TV

Rampzalige service van mediamarkt

[quote=dcz schreef op dinsdag 28 aug 2012, 23:24]
ja...ook ik heb er een beetje verstand van...zonder rechtenstudie, en anders is er altijd nog mijn goede vriend bbcs.....


thnx!

[quote=jongeondernemer schreef op dinsdag 28 aug 2012, 23:01]
weet dat ik in mijn recht sta, want dit onderwerp is naar voren gekomen bij de rechtenstudie van mijn vriendin en daar werd duidelijk gezegd dat je een bepaalde levensduur mag verwachten en als dat niet het geval is, je de winkelier daar aansprakelijk voor kan stellen.
klopt niet.

er is een hardnekkige fabeltje die zegt dat bij normaal gebruik een product bij normaal gebruik een x tijd mee dient te gaan.
het zijn die (censuur) consumentenorganisaties die het totaal niet eens zijn met de "zeer korte" garantieperiode (in hun ogen) en zijn van mening dat de garantieperiode opgedoekt dient te worden en daarvoor in de plaats de gemiddelde levensduur zou moeten gelden.

een ander fabeltje gaat over de economische levensduur. sommige organisaties zijn van mening dat het de periode is waarin een product probleemloos mee dient te gaan. helaas voor hen is dat totaal nonsens.
de economische levensduur is die periode waarin een product door technische ontwikkelingen niets meer waard is. ook is de economische levensduur die periode waarin een product wordt afgeschreven. kijk, een afgeschreven product kan zeker nog jaren mee. dus het wilt niet zeggen dat het product dan vervangen moet worden.

bij computers bijvoorbeeld bedraagt de economische levensduur drie jaar. de consumentenbond is van mening dat die voor consumenten niet drie maar vijf jaar zou moeten zijn. dus in plaats van dat de consument om de drie jaar de computer vervangt, zou dat betekenen dat de consument om de vijf jaar de computer vervangt.
maar....
de economische levensduur zegt totaal niets over de garantieperiode, de periode waarin een product probleemloos mee gaat en zegt ook niets over hoelang dat het product maximaal meegaat (de technische levensduur inclusief reparaties).

wat is er dan wel geregeld?
simpel:
de garantieperiode is die periode waarin de verkoper en fabrikant bepaalde gebreken voor een bepaalde periode uitsluiten. daarbij bepalen zij zelf de periode (is geen minimum of maximum voor bepaald), de voorwaarden om voor de garantie in aanmerking te komen en bepalen ook zelf welke rechten zij de koper toekennen.

daarnaast is ook bepaald dat het product volgens de koopovereenkomst dient te zijn. in de wet staat letterlijk:"de zaak dient aan de overeenkomst te beantwoorden." dus vergeet gelijk ondeugdelijk en deugdelijk. dat zijn woorden met een totaal andere betekenis en zijn totaal geen synoniemen van het woord "beantwoorden".
dus het product dient volgens de koopovereenkomst geleverd te zijn en de eigenschappen te bezitten welke de koper op grond van die overeenkomst had mogen verwachten (dus niet algemene verwachting, redelijke verwachting enz.), met daarbij de uitspraken van fabrikant en winkelier.

wat een rechter, jurist, consumentenorganisatie of consumentenautoriteit ervan vinden, is totaal niet van belang. immers behoren zij niet tot de keten van verkoper en zijn voorverkopers.
dus als een consumentenorganisatie van mening is dat die tv zes jaar probleemloos mee dient te gaan, is mooi dat ze dat vinden, maar zij hebben er geen moer over te vertellen.
het probleem is juist dat veel mensen afgaan op de productverwachting die door die organisaties worden weergegeven, welke niet overeenkomen met de productverwachting die door de fabrikant en winkelier worden aangegeven. en de nederlandse wetgeving en europese richtlijn zijn zeer duidelijk: de verwachting van een product wordt door de verkopende partij en zijn voorverkopers (dus ook fabrikant) bepaald.



het is een zeer uitgebreide uitleg, en ik hoop dat het ook zeer duidelijk is.


je hebt twee opties:
- die €179,- betalen voor de reparatie.
- niet met de reparatie akkoord gaan en een nieuwe tv kopen.