Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ikbenik
ikbenik - 03-09-2012 23:09:12
Elektronica & TV

Hoe zit het met garantie?

[quote=dearagain schreef op maandag 3 sep 2012, 23:02]ikbenik

zie:

http://www.consuwijzer.nl/ik_wil_advies_over/elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/garantie/basisinformatie/de_wettelijke_garantieperiode_in_europa

ja, en consuwijzer heeft het totaal fout.

de term "wettelijke garantie" heeft geen betrekking op de garantieperiode, maar op de conformiteit.

we pakken de europese richtlijn er zelf bij:

[quote]
artikel 5
termijnen

1. de verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.

het gaat hierover dat gedurende de eerste twee jaar na aankoop de verkopende partij aansprakelijk is als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is, of niet de eigenschappen bezit welke het product op grond van de koopovereenkomst had moeten bezitten.

artikel 3 heeft daar ook mee te maken.

alleen artikel 6 gaat over de garantie.

een ander woord voor conformiteit is "wettelijke garantie", oftewel:"de zaak dient aan de overeenkomst te beantwoorden."

ik heb hiermee wel de uitspraak van consuwijzer weerlegd. met artikelen van de europese richtlijn zelf.