Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ikbenik
ikbenik - 04-09-2012 10:08:28
Elektronica & TV

Hoe zit het met garantie?

[quote=dearagain schreef op dinsdag 4 sep 2012, 09:59]ik ben ik

ik heb hier aangegeven, dat 2 zeer gerespecteerde nederlandse (overheids)instanties aangeven, dat binnen de eu het minimaal wettelijk verplichte garantietermijn 2 jaar is. dat is voor mij voldoende en daarover wil ik dan verder ook niet meer discussiƫren.
het punt is juist dat zij het mis hebben.

er bestaat helemaal geen europese regel die bepaald dat de verkopende partij minimaal twee jaar garantie moet geven.
die instanties halen conformiteit en garantie door elkaar.

of mag dat soms niet gezegd worden?

ik heb ook aangegeven waar zij het fout hebben, middels de betreffende artikelen uit de europese richtlijn zelf.

en ga mij dan niet verwijten dat ik de mensen op de verkeerde been zet, dat doen die organisaties.

nogmaals:

die twee jaar in de europese richtlijn betreft de verjaringstermijn voor de verkopende partij als het product niet volgens de koopovereenkomst is. het gaat daarbij niet om de verplichte garantieperiode. die bestaat niet.

daar is inderdaad geen discussie over mogelijk, het is nu eenmaal zo.

de term "wettelijke garantie" heeft totaal geen betrekking op de garantieperiode, maar op de conformiteit.

en dan kan de consumentenautoriteit schrijven wat zij willen, maar zij bepalen niet de wetgeving.
en in de europese richtlijn staat inderdaad een termijn van twee jaar en die staat in de artikelen omtrent conformiteit en niet over de garanties.

punt.

einde discussie.

en ga mij aub niet verwijten dat ik er geen moer vanaf weet. ik heb door middel van de betreffende artikelen zeer duidelijk aangegeven hoe het wel in elkaar zit.
en als jij toch zo nodig de consumentenautoriteit wilt volgen, dommer kun je echt niet wezen.

dacht je nu werkelijk dat ik hier alles uit mijn duim zit te zuigen en alles maar bij elkaar zit te liegen?

een tip: duik eens zelf in de wetboeken en de europese richtlijn zelf, dan kom je er achter wie er nu wel of geen gelijk heeft.