Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ikbenik
ikbenik - 04-09-2012 10:43:22
Elektronica & TV

Hoe zit het met garantie?

[quote=trend spray schreef op dinsdag 4 sep 2012, 10:26]beste ikbenik,
conformiteit: volgens de overeenkomst (afspaken die gemaakt zijn).
en die afspraken moeten minimaal 2 jaar stand houden. klopt dat?
volgens de wetgeving dient "de zaak aan de overeenkomst te beantwoorden."

met andere woorden: het product dient volgens de koopovereenkomst geleverd te zijn en de eigenschappen te bezitten welke het op grond van de koopovereenkomst had moeten bezitten, met daarnaast de uitspraken van fabrikant en winkelier.

als het product daar niet aan beantwoord, is het product non-conform.
en inderdaad kan de koper ook in nederland tot twee jaar na aankoop bij de verkopende partij aankloppen als het product niet volgens de koopovereenkomst is.

voor producten die normaal een langere levensduur hebben dan twee jaar, kan de koper zelfs na twee jaar bij de verkopende partij aankloppen als het product niet volgens de koopovereenkomst is, ongeacht de garantieperiode.

in dat geval dient de verkopende partij kosteloos ervoor te zorgen dat het product alsnog volgens de koopovereenkomst komt.



[quote=trend spray schreef op dinsdag 4 sep 2012, 10:26]
garantie: de verkoper (of fabikant) staat garant (verzekerd je) dat het product binnen de afgesproken garantietijd goed "blijft/werkt".
en mocht dat nu niet zo zijn dan ben je "verzekerd" dat je b.v. je geld terug krijgt. zoiets?
niet helemaal.
bij garantie sluit de verkopende partij of fabrikant bepaalde gebreken voor een bepaalde periode uit. waarbij de verkopende partij/fabrikant zelf de garantievoorwaarden, de periode en de rechten die men de koper toekent bepalen.

komt in de praktijk hier op neer:
de fabrikant garandeert dat het product vrij is van materiaalfouten, productiefouten en montagefouten. als er in een bepaalde periode (bijvoorbeeld één jaar) toch problemen ontstaan welke te wijten is aan materiaalfouten, productiefouten of montagefouten, wordt het betreffend probleem kosteloos verholpen.

de garantieperiode is dus die periode waarin men bepaalde gebreken uitsluit.
de fabrikant en verkopende partij zijn niet verplicht om garantie te verstrekken.

geeft men geen garantie, dan zijn nog altijd de regels van de conformiteit (ook wel "wettelijke garantie" genaamd) van toepassing.