Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ikbenik
ikbenik - 04-09-2012 14:18:46
Elektronica & TV

Hoe zit het met garantie?

[quote=dearagain schreef op dinsdag 4 sep 2012, 12:41]ikbenik

ik heb verwezen naar 2 toonaangevende en gezaghebbende nederlandse instanties waarbij professionele juristen in dienst zijn, die van wanten weten en alle info screenen die op hun site geplaatst wordt. als gewone consument moet je je daar nu eenmaal aan vasthouden en dat is altijd beter dan afgaan op interpretaties van geen terzake juridisch geschoolde leek.

met vriendelijke groet,

dearagain

maakt niet uit.

de wetgeving zegt a, de europese richtlijn zegt a.
helaas zegt de consumentenautoriteit b.
dan kan nooit b de juiste info zijn.

je zit wel op mij te mopperen, maar ik geef alleen aan wat de wetgeving zelf zegt.
en als de consumentenautoriteit verkeerd zit, geef ik ook precies aan waar en hoe zij verkeerd zitten.

zij geven aan de term "wettelijke garantie" een totaal eigen versie en begrip aan, welke niet overeenkomt met de wetgeving zelf.

je mag mij dan wel een zeur vinden, maar er staat in de europese richtlijn maar één termijn van twee jaar, en die gaat over de conformiteit en niet over de verplichte garantieperiode die de winkelier verplicht is om te geven.

het enige wat ik doe is de uitspraken van de consumentenautoriteit vergelijken met de wetgeving zelf.
niets meer en niets minder.

dat de consumenten daar de dupe van zijn, weet ik als geen ander.
ik ben persoonlijk ook van mening dat men moet stoppen met de eigen visie omtrent de wetgeving aangeven, en gewoon de wetgeving zelf uitleggen.

nu zijn er een stelletje debielen die als een kip zonder kop van alles zitten te verzinnen en aan de consumenten aangeven dat het de waarheid is, terwijl die informatie in tegenstrijd is met de wetgeving zelf.
de consumentenautoriteit voelt zich boven alles verheven en heeft maling aan de protesten van juristen, politici en zelfs rechters.

nogmaals:
dat van de wettelijke garantie zuig ik echt niet uit mijn duim. en alle wetgeving is opgetekend in de wetboeken.
en als de consumentenautoriteit aangeeft dat met de "wettelijke garantie" de verplichte garantieperiode bedoeld wordt, moet dat ook zo letterlijk in de europese richtlijn staan.
als de consumentenautoriteit aangeeft dat een product deugdelijk dient te zijn en dat het ook zo in de wetgeving staat, moet het ook in de wetboeken terug te vinden zijn.

voor alle duidelijkheid:
ik weerleg de teksten van consuwijzer en de consumentenautoriteit met de wetsteksten uit de wetboeken zelf en ook met de teksten uit de europese richtlijn zelf.
ik ga echt niets uit mijn duim zuigen. heb ik ook totaal geen belang bij. sterker nog, ik schaad mijn naam door tegen de consumentenautoriteit in te gaan. net zolang totdat de consumentenautoriteit de waarheid gaat spreken.
dan maar mijn naam door het slijk.

mijn bronnen zijn de wetboeken zelf, de europese richtlijn zelf en de publicaties van de tweede kamer. daar mogen wel rechten aan ontleent worden en die teksten zijn wel juist.