Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ikbenik
ikbenik - 05-09-2012 00:11:52
Elektronica & TV

Hoe zit het met garantie?

[quote=hereistom schreef op dinsdag 4 sep 2012, 23:56]dit is wat er op diverse officiëlle sites staat;

[quote]twee jaar verplichte garantie;
de wettelijke garantietermijn bedraagt dus een half jaar. in deze periode kunt u 'vrij' bij de verkoper langs gaan om het product te laten repareren. de verkoper is echter minimaal twee jaar lang aansprakelijk voor het verkochte product. verschil is wel dat u na een half jaar zelf als consument moet aantonen wat het defect is en moet u ook kunnen bewijzen dat het een fabricagefout is, met andere woorden: dat u niet schuldig bent aan het defect.

toch een paar opmerkingen.

een verplichte garantietermijn bestaat niet.

bij consumentenkoop is het wel zo:

[quote]bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.artikel 7:18 lid 2 bw.
je zou kunnen zeggen dat bij een nieuw product je als consument recht op zes maanden garantie hebt. echter zitten in de betreffende artikel wel een paar uitzonderingsclausules in.

ik zeg niet voor niets: bij een nieuw product. immers weegt bij een gebruikte product de uitzonderingsclausule: "tenzij de aard van de zaak zich daartegen verzet."

gedurende die zes maanden ligt bij een nieuw product de bewijslast bij de verkopende partij, na die zes maanden ligt de bewijslast altijd bij de koper, ongeacht de garantieperiode.

met andere woorden: gedurende de eerste zes maanden dient de verkoper met het bewijs te komen dat het product wel aan de overeenkomst beantwoord en na die zes maanden dient de koper met het bewijs te komen dat het product niet aan de overeenkomst beantwoord.
door alleen te zeggen dat het product normaal gebruikt is, valt dus niet onder die bewijslast.