Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 09-10-2012 12:25:39
Computers & Telefonie

Aanvraag internetaansluiting (via internet) annuleren

Winterman schreef op dinsdag 9 okt 2012, 10:42:
maak jij binnen de 7 dagen bedenktijd gebruik van die dienst, dan vervalt je bedenktijd. je kan dus niet op dag 3 de dienst uitproberen, besluiten dat het niets is en vervolgens de dienst opzeggen. zodra je de dienst gebruikt accepteer je hem. je kan dus niet "testen" zoals mtuinsma graag zou zien.

in het door jou gegeven voorbeeld is het een beetje dubbelop. tele2 had de klant niet gewaarschuwd dat hij bedenktijd had, dus hij had sowieso een opzegtermijn van 3 maanden. daarnaast had hij binnen die 3 maanden het modem teruggestuurd voordat het geactiveerd was. tele2 kon dus niet beweren dat hij van de dienst gebruik had gemaakt en daardoor zelf van de bedenktijd had afgezien. ik denk dat de rechter daar op doelt.


dat was (ongeveer) precies wat ik ook dacht, na dit gelezen te hebben.http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=bn8242">bn8242
maar een half uur geleden kwam ik dit tegenhttp://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=bn0733"> bn0733

wil jij of iemand anders hier ook eens naar kijken, want als ik het zo lees denk ik dat dearagain gelijk heeft en tuinsma zijn zin krijgt??

5.4. zoals hiervoor is overwogen is tussen partijen een overeenkomst tot het verlenen van diensten op afstand gesloten. volgens het bepaalde in artikel 46i lid 6 boek 7 bw begint de termijn waarbinnen de consument de overeenkomst kan opzeggen te lopen vanaf het moment van het sluiten van de overeenkomst. in dit geval beschikte [de klant] pas na afloop van deze termijn over een (uitsluitend) door de aanbieder van de dienst te leveren (verplicht) hulpmiddel, het modem, en kon [de klant] pas na aansluiting van dit hulpmiddel en aansluiting op het netwerk door de aanbieder over de betreffende dienst beschikken. pas op dat moment kon zij beoordelen of zij gebruik wil maken van deze dienst.
naar het – voorlopig – oordeel van de kantonrechter strookt dit niet met de gedachte van de richtlijn. de gedachte achter de bedenktijd is dat de consument, die niet in staat is om het product daadwerkelijk te bekijken en te beoordelen of van de aard van de dienst(verlening) kennis te nemen, de mogelijkheid moet hebben om te beoordelen of het product of de dienst(verlening) aan zijn verwachtingen beantwoordt, en zo niet de overeenkomst binnen een redelijke termijn kan ontbinden. in dit verband wordt verwezen naar overweging 14 van de pre-ambule bij de richtlijn:
overwegende dat het de consument vóór de sluiting van de overeenkomst niet mogelijk is daadwerkelijk het product te zien of van de aard van de dienstverrichting kennis te nemen; dat het, tenzij anderszins in deze richtlijn bepaald, wenselijk is te voorzien in een herroepingsrecht.; (…)
[de klant] heeft pas van de aard van de dienst(verlening) kennis kunnen nemen na ontvangst en installatie van het door tele2 ter beschikking gestelde modem en de aansluiting door tele2 op haar netwerk.
het lijkt dan ook meer met de gedachte van de richtlijn te stroken om de bedenktermijn pas in te laten gaan nadat tele2 [de klant] toegang heeft verleend op haar netwerk, onverminderd het recht van [de klant] om de overeenkomst al eerder te ontbinden.