Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ikbenik
ikbenik - 20-10-2012 21:20:12
Huishouden & Energie

Delonghi koffiemachine

[quote=dearagain schreef op zaterdag 20 okt 2012, 19:02]*het consumentenrecht in het bw7 geeft aan, dat de consument ook nog een wettelijke bescherming heeft na afloop van de gebrieksgarantie (dit op basis van de te verwachten levensduur)

die bescherming is dat het product aan de overeenkomst moet beantwoorden: dus volgens de koopovereenkomst geleverd dient te zijn en de eigenschappen te bezitten welke de koper op grond van die overeenkomst had mogen verwachten, met daarnaast de uitspraken van fabrikant en verkopende partij.

de koopovereenkomst komt tot stand doordat voor de koop de koper al zijn wensen en eisen aan de verkopende partij mededeelt, welke het vervolgens accepteert. accepteert die dat niet, gaat de koop niet door. als de verkopende partij het wel accepteert wordt er een bijpassend product uitgezocht die aan de wensen en eisen van de koper voldoet. daarbij komt dus ook kwaliteit, duurzaamheid, goedkoop, duur aan bod. de aard van de zaak. daarnaast komt ook de garantie aan bod. zit er wel of geen garantie op? hoelang garantie zit er op? waar wordt garantie op gegeven? als de koper die aanvaard is de koop gesloten. het product dient dan volgens die overeenkomst geleverd te worden en dient de eigenschappen te bezitten welke het volgens die overeenkomst had moeten bezitten.

kijk, de reden dat ik hier steeds op hamer is dat in de overeenkomst ook de gebruiksfrequentie, gebruiksduur en gebruiksintensiteit is opgenomen.
bij de gemiddelde levensduur tabellen van de consumentenorganisaties wordt dat niet meegenomen. daar pakt men het gemiddelde. neem als voorbeeld een product die een gemiddelde levensduur bezit van 5 jaar. dat betekent dat bij intensief gebruik het product maar twee jaar meegaat en bij af en toe gebruik 10 jaar. het gemiddelde is inderdaad 5 jaar, maar dat getal zegt totaal niets.

of:
men koopt een product en de consumentenorganisaties geven aan dat het product zonder problemen 5 jaar mee dient te gaan. bij de koper gaat het product al naar één jaar kapot. wat blijkt? de koper heeft zelf een totaal verkeerd product gekocht en had een duurder product moeten kopen die veel geschikter is voor het zeer intensief gebruik.

dus een gemiddelde levensduur zegt totaal niets over of het product wel of niet aan de overeenkomst beantwoord of niet.

waarom zouden de fabrikant van één product zoveel verschillende types uitbrengen met verschillende kwaliteiten, duurzaamheden en betrouwbaarheden? dat is echt niet voor niets.

en dat consuwijzer aangeeft dat je rederlijkerwijs mag aannemen dat die een bepaalde periode probleemloos mee dient te gaan, slaat al werkelijk nergens op. in de wetgeving staat dat het product niet de eigenschappen dient te bezitten welke je redelijkerwijs ervan had mogen verwachten (lekker vaag en vooral gebaseerd op meningen) terwijl de wetgeving aangeeft dat het product die eigenschappen dient te bezitten welke je op grond van de overeenkomst (heb je 'm weer!) had mogen verwachten.


de wettelijke bescherming is niets anders dan dat de zaak (het product) aan de overeenkomst dient te beantwoorden. dat wordt ook wel "wettelijke garantie" genoemd.

nog iets: op consuwijzer staat niet de wetgeving zelf, men verwijst daarbij naar de wetboeken zelf. ook geeft men aan dat op de teksten van consuwijzer geen rechten ontleent mogen worden. dus kan en mag men dat ook niet doen.