Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

edrick3
edrick3 - 15-12-2012 16:37:35
Huishouden & Energie

Garantie

@zwemmer,

ter info:

toch heeft u als consument een aantal aanknopingspunten:

als een product gedurende de eerste zes maanden kapot gaat, dan gaat de wet ervan uit dat het product al ondeugdelijk was toen u het kocht. de verkoper zal eventueel moeten bewijzen dat u het product verkeerd gebruikt heeft. gaat het product na zes maanden kapot? dan moet u zo nodig kunnen bewijzen dat dit niet uw eigen schuld was.
volgens een europese richtlijn is de minimale wettelijke garantieperiode twee jaar. dit betekent dat u er dus vanuit mag gaan dat een product bij normaal gebruik tenminste twee jaar goed te gebruiken moet zijn.
in de nederlandse wet staat geen expliciete garantietermijn genoemd. u heeft een wettelijk recht op een deugdelijk product. in de praktijk betekent dit dat u meestal langer dan twee jaren recht heeft op een goed werkend product. de exacte duur zal afhangen van het soort product.

wat kan ik eisen als ik een beroep wil doen op de (wettelijke garantie)?

als er sprake is van een ondeugdelijk product, dan mag u van de verkoper verwachten dat hij het product gratis voor u repareert. als dit niet mogelijk is, moet de verkoper u een nieuw product geven. de verkoper moet doen zonder dat u hier veel last van heeft en zonder dat het te lang duurt.
(bron: klik http://www.judex.nl/rechtsgebied/consumentenrecht/garantie-en-ruilen/artikelen/986/welke-garantie-heb-ik-als-ik-een-product-koop_-.htm">hier)