Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ikbenik
ikbenik - 16-12-2012 13:05:19
Huishouden & Energie

Garantie

[quote=sweeterlake schreef op zondag 16 dec 2012, 12:11]als een product gedurende de eerste zes maanden kapot gaat, dan is het wettelijk zo geregeld dat ervan uitgaat dat het product al ondeugdelijk was ten tijde van koop. de verkopende partij zal eventueel moeten bewijzen dat u het product verkeerd gebruikt heeft.
ten eerste: een ondeugdelijk product bestaat niet. wel een non-conform product: een product die niet volgens de koopovereenkomst is.



[quote=sweeterlake schreef op zondag 16 dec 2012, 12:11]
wettelijk staat 2 jaren garantie op het product,
dat klopt helemaal niet.
er is geen regel die bepaald dat de verkopende partij verplicht is om garantie te verstrekken.
garantie is geen recht, maar een gunst die eventueel door de fabrikant of verkopende partij verstrekt wordt.

die twee jaar waar jij het over hebt, is de verjaringstermijn van de aansprakelijkheid van de verkopende partij als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten.

dat de verkopende partij wettelijk verplicht is om minimaal twee jaar garantie moet verstrekken, omdat de wettelijke garantie twee jaar betreft, is dus echt nonsens. die term "wettelijke garantie" heeft geen betrekking op de garantieperiode, maar is een andere benaming voor conformiteit.