Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ikbenik
ikbenik - 18-12-2012 01:54:32
Huishouden & Energie

Garantie

[quote=labren schreef op dinsdag 18 dec 2012, 01:44]waarom heb je dat apparaat dan kapot gemaakt en waarom moet je dan nu een nieuwe hebben voor niks ???

een product dat gebruikt wordt, kan kapot gaan.

de wetgever heeft bepaald dat bij consumentenkoop gedurende de eerste zes maanden na aankoop een defect optreedt, dat dan vanuit gegaan kan worden dat het product ten tijden van de koop niet aan de overeenkomst heeft beantwoord (dus non-conform), tenzij de aard van de zaak of de aard van het defect zich daartegen verzet.

als dat zo is, dient de verkopende partij kosteloos ervoor te zorgen dat het product alsnog volgens de overeenkomst komt.

op zich zeer duidelijk.

hierboven gaat het over de conformiteitsbeginsel.
dat heeft totaal niets te maken met de garantie die de consument van de verkopende partij of fabrikant gekregen heeft.

op zich kan de ts zich op de garantie beroepen, maar vanuit de wetgeving kan de ts zich ook op de non-conformiteit beroepen.

tenzij het om eigen schade gaat, dus dat het defect zelf door de ts zou zijn gemaakt.