Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ikbenik
ikbenik - 18-12-2012 15:40:07
Huishouden & Energie

Garantie

[quote=mars schreef op dinsdag 18 dec 2012, 15:04]http://ec.europa.eu/consumers/citizen/my_rights/index_nl.htm en verder, kunnen jullie het zelf lezen.

blijkbaar kan niemand lezen.

en weer flikken mensen en instanties om in plaats van conformiteit de overeenkomst te veranderen in garantieperiode.

het gaat hier weer over de verjaringstermijn van de verkopende partij als het product niet conform de koopovereenkomst is (gebrek aan de overeenstemming).

nog maar een keer:

[quote]
artikel 3
rechten van de consument
1. de verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de aflevering van de goederen.
2. in geval van gebrek aan overeenstemming, heeft de consument het recht dat de goederen kosteloos door herstelling of vervanging in overeenstemming worden gebracht, overeenkomstig lid 3, of dat de prijs op passende wijze wordt verminderd of dat de koopovereenkomst met betrekking tot deze goederen wordt ontbonden, overeenkomstig de leden 5 en 6.

artikel 5
termijnen
1. de verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.
2. de lidstaten kunnen bepalen dat de consument zijn rechten niet kan uitoefenen dan wanneer hij de verkoper binnen een termijn van twee maanden na de datum waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld, hiervan op de hoogte heeft gebracht.
de lidstaten stellen de commissie in kennis van het gebruik dat zij van dit lid maken. de commissie houdt de gevolgen in het oog die deze aan de lidstaten geboden keuzemogelijkheid heeft voor de consument en voor de interne markt.
uiterlijk 3 januari 2003 stelt de commissie een verslag op over het gebruik dat de lidstaten van dit lid maken. dit verslag wordt bekendgemaakt in het publicatieblad van de europese gemeenschappen.
3. manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de aflevering van de goederen, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van aflevering tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van de goederen of met de aard van het gebrek aan overeenstemming.

gaat nog steeds over conformiteit en niet over garantie!!!

(ps. ik moet het wel zo schreeuwen, omdat niemand leest waar het werkelijk over gaat. snif.)

de europese richtlijn kent ook een artikel over garantie:

[quote]
artikel 6
garanties
1. elke garantie is juridisch bindend voor degene die haar biedt, volgens de in het garantiebewijs en in de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden.
2. in de garantie:
- moet vermeld staan dat de consument krachtens de toepasselijke nationale wetgeving betreffende de verkoop van consumptiegoederen wettelijke rechten heeft en moet duidelijk worden gesteld dat de garantie die rechten onverlet laat;
- moeten in duidelijke en begrijpelijke taal de inhoud van de garantie en de essentiële gegevens vermeld staan die noodzakelijk zijn om van de garantie gebruik te kunnen maken, met name de duur en het geografische toepassingsgebied van de garantie, alsmede de naam en het adres van de garant.
3. op verzoek van de consument moet de garantie schriftelijk of op een andere te zijner beschikking staande en voor hem toegankelijke duurzame drager beschikbaar worden gesteld.
4. de lidstaat waar de consumptiegoederen op de markt worden gebracht, kan, met inachtneming van de bepalingen van het verdrag, bepalen dat op zijn grondgebied de garantie wordt gesteld in één of meer talen die hij uit de officiële talen van de gemeenschap kiest.
5. indien een garantie inbreuk maakt op de voorschriften van de leden 2, 3 en 4, doet dat op generlei wijze afbreuk aan de geldigheid ervan en kan de consument zich er toch op beroepen en verlangen dat die wordt gehonoreerd.



zou de verkopende partij verplicht zijn om twee jaar garantie te verstrekken, had die termijn onder artikel 6 gestaan.

artikelen 2 t/m 5 gaan over conformiteit, net als in de wetboek artikelen 17 t/m 24.

nogmaals:

die twee jaar is de verjaringstermijn van de verkopende partij in geval van non-conformiteit. niets anders.


en weer moet ik lappen tekst aandragen en weer zullen mensen gaan zaniken dat ik ongelijk heb, omdat de consumentenautoriteit aangeeft dat de verkopende partij volgens de europese richtlijn twee jaar garantie moet verstrekken.

ik heb hier de betreffende artikelen neergezet.

lees het aub en geen verwijten meer dat ik de consument op het verkeerde been zet.