Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 09-03-2013 16:40:30
Auto & Vervoer

Zalando en gabor scheept je af met garantie

Joan schreef op zaterdag 9 mrt 2013, 15:12: mensen, ik zie tot mijn verbazing dat ik daar al naar toe had geschreven, en dat deze mensen mij van het kastje naar de muur sturen om maar met zalando te gaan praten want daar is het gekocht, dit is dan gabor!!! maar ik bel ze wel, daar ze al een boze mail van mij terug hebben ontvangen.

ik had er toen overheen gelezen en dus niet meegekregen. mijn excuses daarvoor.

maar toch, als de verkopende partij niet meewerkt, is een logische gedachte om dan naar de fabrikant te gaan. vandaar ook mijn reactie.

hoe nu verder?
tja, dat ligt ook aan de hoogte van het aankoop bedrag.
onder een bepaald bedrag heeft het totaal geen zin om verdere stappen te ondernemen. ik dacht dat bij consumenten het minimale bedrag (dus het te vorderen bedrag) om naar de rechter te gaan zo rond de €250,- ligt.

als dat het geval is, kun je de rechtsbijstandverzekering inschakelen.
je moet sowieso tot drie keer de verkopende partij schriftelijk sommeren om het probleem op te lossen.
als ze er geen gehoor aangeven, zit er niets anders op om naar de rechter te stappen.

echter: als het product volgens de koopovereenkomst geleverd is en de eigenschappen bezit welke het op grond van de koopovereenkomst had moeten bezitten, en geheel volgens de uitspraken van fabrikant of verkopende partij is, heeft het geen zin om verdere stappen te ondernemen. dan is het product gewoon conform de koopovereenkomst (ook wel "wettelijke garantie" genoemd).

dan blijft over: de garantie. om voor garantie in aanmerking te komen, dient het defect wel door de garantievoorwaarden gedekt te zijn. als dat niet het geval is, heeft verdere stappen ook geen zin.


het laatste punt: dan de normale reparatie. tja. dan komt het. als het product conform de koopovereenkomst is en ook niet binnen de garantievoorwaarden valt, kan het product alleen nog gewoon gerepareerd worden waarbij alle kosten voor de koper komt.
en dan komt het: de verkopende partij en fabrikant zijn niet verplicht om een normale reparatie uit te voeren. men mag dat weigeren.
een oplossing zou kunnen zijn om dan het product bij een andere reparateur te laten repareren, waarbij ook alle kosten voor de koper komt.


in theorie is er nog een andere stap mogelijk: en wel als het product non-conform is of in de garantie valt (opmerking: garantie en conform zijn twee totaal verschillende zaken die niets met elkaar te maken hebben!) en de verkopende partij of fabrikant willen niet meewerken, dat de koper dan naar de concurrent gaat en daar het product laten herstellen/vervangen, waarbij dan de factuur bij de verkopende partij geclaimd kan worden. dat kan in beginsel na drie keer reparatie of verzoeken daartoe.
echter zal de concurrent dat niet vaak doen, omdat het voor hem ook een groot risico is. immers zit hij dan ook in het geschil van koper en verkoper en is dan nog maar de vraag of die factuur dan voldaan zal worden.