Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 10-04-2013 12:10:12
Geldzaken & Recht

Mag ikea op website andere prijzen hanteren dan in de winkel?

Bloempje666 schreef op maandag 8 apr 2013, 13:40: deze staan op hun site voor 6.99 per stuk maar in de winkel verkopen ze deze voor 8.99
ik vind dit erg vreemd gezien ze geen internet winkel hebben. (...)
mag dit zomaar???
nee, dat mag niet zomaar.

artikel 6:193b lid 2 bw: een handelspraktijk is oneerlijk indien een handelaar handelt:

a. in strijd met de vereisten van professionele toewijding, en
b. het vermogen van de gemiddelde consument om een geïnformeerd besluit te nemen merkbaar is beperkt of kan worden beperkt,

waardoor de gemiddelde consument een besluit over een overeenkomst neemt of kan nemen, dat hij anders niet had genomen.
een handelaar moet natuurlijk wel met de juiste prijzen adverteren. wanner hier slechts gaat om een indicatie of een adviesprijs dan moet dit bij het aanbod zelf worden gezet. immers, de prijs is een belangrijk onderdeel van iedere overeenkomst. dit kan niet verstopt worden in de kleine lettertjes.

artikel 6:193b lid 3 aanhef en onder a bw: een handelspraktijk is in het bijzonder oneerlijk indien een handelaar een misleidende handelspraktijk verricht als bedoeld in de artikelen 193c tot en met 193g.artikel 6:193c lid 1 aanhef, onder d en slot bw: een handelspraktijk is misleidend indien informatie wordt verstrekt die feitelijk onjuist is of die de gemiddelde consument misleidt of kan misleiden, al dan niet door de algemene presentatie van de informatie, zoals ten aanzien van de prijs of de wijze waarop de prijs wordt berekend, of het bestaan van een specifiek prijsvoordeel waardoor de gemiddelde consument een besluit over een overeenkomst neemt of kan nemen, dat hij anders niet had genomen.