Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ikbenik
ikbenik - 23-05-2013 19:44:04
Geldzaken & Recht

Welke soorten garanties zijn er op de markt?

Met garanties is het zo dat er maar één soort garantie is, en dat is welke de fabrikant of verkopende partij verstrekt. alle andere garanties bestaan niet.

de term "wettelijke garantie" is gewoon een andere term voor conformiteit: "de zaak dient aan de overeenkomst te beantwoorden."
aangezien de wet voorschrijft dat het product volgens de overeenkomst dient te zijn kan dat als een garantie worden gezien welke de wetgeving biedt. een soort wettelijke garantie dus. daar komt ook die term "wettelijke garantie" vanaf.

veel mensen die aangeven dat een onderneming niet aan de garantieregels houdt verwijzen daarbij naar artikelen 17 t/m 24 van wetboek 7. alleen gaan die niet over garantie.
garantie staat alleen in artikel 6a en in de europese richtlijn artikel 6.

al degene die roeptoeteren dat de verkopende partij verplicht is om minimaal twee jaar garantie te verstrekken hebben er totaal niets van begrepen, omdat die twee jaar in artikel 5 staat van de europese richtlijn en daar heeft men het over de verjaringstermijn van de verkopende partij voor de aansprakelijkheid voor non-conformiteit.
heel simpel.

dus na twee jaar kan de consument in europa niet meer bij de verkopende partij aankloppen als het product niet volgens de koopovereenkomst is.

in nederland is die twee jaar gewoon van toepassing. maar de nederlandse wetgeving kent een uitbreiding:
voor producten die normaal een langere levensduur bezitten dan twee jaar kan de consument na die twee jaar nog steeds bij de verkopende partij aankloppen als het product niet volgens de koopovereenkomst is en de verkopende partij dient dan kosteloos ervoor te zorgen dat het product alsnog volgens de koopovereenkomst komt.

dat is wat de wetgeving zelf spreekt.