Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ar
aranea - 11-06-2013 09:03:10
Huishouden & Energie

Oxxio colportage/oplichting

Helaas ben ik, zoals ik nu lees, een van de velen die ook hier voor is gevallen. op 16 april kwam er een verkoper van oxxio aan de deur op het adres van mijn ouders. gezien ik voor mijn eigen woning niet persé bij mijn huidige energieleverancier (budget energie) wil blijven als er een goedkopere optie is, besloot ik wat informatie aan te vragen. grootste fout ooit! ik belde mijn vriend om hem te vertellen dat ik informatie had aangevraagd. hij zag meteen aan addertje onder het gras. direct oxxio gebeld vanaf de huistelefoon van mijn ouders met de vraag of ik nu heb getekend voor een contract ipv een informatiepakket. dit bleek het geval. mij is toegezegd als ik morgen zou bellen voor opzegging ik in het systeem zou staan en dit kan worden doorgevoerd. tevens bevestigde de mail ik die kreeg, met een bedankje voor mijn aanmelding, dit.

zo gezegd, zo gedaan. telefonisch contact gehad met een medewerker van oxxio (terug te vinden op mijn factuurafschrift van mijn telefoon, gesprek van een minuurtje of 10). om mij te overtuigen om klant blijven bij oxxio deed de werknemer nog een berekening. in mijn knuistje heb ik nog even gelachen over het feit dat ze niet eens goedkoper bleken te zijn dan be! de opzegging zou worden doorgevoerd.

de weken gingen verder, tot er plots één cent van mijn rekening werd afgeschreven en een brief in de bus kwam of ik mijn meterstanden in wilde vullen. snel weer telefonisch contact opgenomen. bleek de opzegging niet te zijn doorgevoerd! hierna volgde een lang proces van telefooncontact met oxxio en be. be belde ik telkens om ze op de hoogte te houden van de voortgang, en opvallend genoeg legde zij mij de vervolgstappen uit. iedere keer als ik oxxio belde, belde ik aan het eind van de middag terug om te controleren of iets echt wat doorgevoerd en telkens bleek dit niet zo te zijn!

de oplossing bleek uiteindelijk te zijn dat oxxio zou aangeven dat ze mij onwetting een contract hebben gegeven en aan be vragen of zij mij als klant terug wilde nemen. telefonisch is toegegeven dat zij hier fout zaten en dat dit geregeld zou worden. zodra dit geregeld was zou er telefonisch contact met mij worden opgenomen.

dit gebeurde niet.. na contact met be bleek dat zij na 3 weken nog steeds geen aanvraag hadden ontvangen terwijl ik in de tussentijd al weer verschillende keren oxxio had gebeld met de vraag of het nu in werking was gezet. tot ik gister een medewerker aan de telefoon kreeg die mij het volgende vertelde:

"wij hebben u het contract wel wettig afgenomen, u heeft namelijk niet optijd opgezegd. als u weg wilt bij oxxio kunnen wij die niet kostenloos doen."

dit klopt niet! ik heb twee keer gebeld binnen 24 uur dat ik ik de deur- aan deurverkoper heb gesproken en hier heb ik ook bewijs van op facturen. zij zeggen echter dat niet in het systeem staat dat ik heb gebeld. uiterst merkwaardig dat ze dit pas na anderhalve maand melden, niet? omdat ik in de afgelopen maanden wel 20 verschillende medewerkers heb gesproken moet ik eerlijk bekennen dat ik niet weet wie ik destijds heb gesproken. dit zouden ze toch terug moeten kunnen zien in het systeem? daarnaast worden die gesprekken vaak opgenomen voor 'leerdoeleinden', in principe zou het te achterhalen moeten zijn.

nu vraag ik mij af of iemand weet welke vervolgstappen ik kan ondernemen? ik schrijf nu een aangetekende brief en voeg daarbij de facturen van mijn telefoon als bewijs van contact. waar zou ik in dit geval juridisch staan?