Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

jpm
jpm - 03-07-2013 16:01:23
Huishouden & Energie

Huurverhoging

Ook ik en velen met mij hebben geen aanzeggingsbrief huurverhoging gehad. de verhuurder zegt dat dit de schuld is van postnl. we weten allemaal dat postnl veel fouten maakt, maar in dit geval gaat het om honderden huurders in een heel groot gebied.
de huurcommissie geeft aan dat je in eerste instantie bij de huurder bezwaar moet aantekenen als je te laat, dus na 1 mei jl. de aanzeggingsbrief ontving (ook als je helemaal niets ontving is het te laat). de verhuurder kan het bezwaar accepteren en dan ben je het volgend jaar misschien wel aan de beurt. als de verhuurder niet binnen 6 weken op het bezwaar reageert betekent dit dat hij het bezwaar erkent. zo niet, dan moet deze het bezwaar aan de huurcommissie doorgeleiden. aangezien de regels duidelijk op de site van de huurcommissie staan is er gerede kans dat de huurcommissie het bezwaar ontvankelijk verklaart en dan mag er niet verhoogd worden.

de verhuurder heeft huurders die na 1 juni jl. opbelden met de vraag waar de aanzeggingsbrief huurverhoging bleef, te verstaan gegeven dat ze een kopie van de brief, die 22 april werd verstuurd, zullen ontvangen en aangeboden per 1 augustus a.s. pas de verhoging te hoeven betalen. de huurders kregen dus in tweede termijn ook niet een originele brief en ook hier hield men niet de 2 volle maanden in acht, zodat de huurder ook hier niet mee akkoord hoeft te gaan. de verhuurder noemde dit: "het verschil delen", ik noem het "een huurder beroven".

in zo'n geval adviseer ik mensen het te hoge huurbedrag dat werd afgeschreven te storneren, handmatig de oude huur over te maken zolang er geen aanzegging en twee volle maanden zijn ontvangen, c.q. verstreken en wel direct nu bezwaar te maken bij de verhuurder. de huurcommissie heeft op haar website, bij de downloads, een formulier dat gebruikt kan worden.om dit bezwaar bij de verhuurder in te dienen. hopelijk lezen veel mensen die in dezelfde situatie zien dit bericht en zullen ze daar adequaat mee omgaan.

verhuurders die niet hebben aangegeven dat mensen met een zorgindicatie van minimaal 10 uur per week en mensen die woningaanpassingen hebben verstrekt gekregen van wvg (vroeger) of wmo (heden ten dage) zitten ook fout. deze mensen moeten ofwel een kopie van hun zorgindicatie (ciz) of een beschikking wvg, danwel wmo, met hun bezwaar meesturen naar hun verhuurder.

in ons gebied hebben honderden mensen al aangegeven geen aanzeggingsbrief huurverhoging te hebben ontvangen.