Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ve
verwijderd - 26-07-2013 10:30:07
Computers & Telefonie

Pretium

De coulance regeling voor mensen van 72 jaar en ouder bestaat niet meer.....

wat citaten van de pretium website :

"wij bieden onze diensten aan zonder aanzien des persoons. het kan dan ook gebeuren dat wij - zonder dat te weten - een overeenkomst afsluiten met iemand die niet bij machte is om de gevolgen van zijn of haar keuze te overzien.
wij vinden dat zo iemand extra zekerheid en bescherming moet krijgen, meer dan waar de wet in voorziet. en wij doen graag open en transparant zaken, in een sfeer van wederzijds vertrouwen. daarom hebben wij de coulanceregeling in het leven geroepen.
extra zekerheid en bescherming
de coulanceregeling voorziet in de mogelijkheid om een abonnement bij pretium tot drie maanden na afsluiten alsnog te annuleren, zonder extra kosten, wanneer de overeenkomst is afgesloten door iemand die zijn of haar keuze niet kon overzien. als verzorger, vriend of familielid kunt u namens zo’n kwetsbare persoon coulance aanvragen, mits u daartoe bevoegd bent op grond van een schriftelijke machtiging.
"

met andere woorden : voorheen konden alle oudere mensen (72+) die erin geluisd waren door pretium, de overeenkomst makkelijk ontbinden via de coulance regeling.
nu heeft pretium opgemerkt dat waarschijnlijk iets te veel mensen gebruik van deze "coulance" regeling en moet je voortaan echt seniel zijn ofzo om nog van pretium af te komen. een oud iemand die gebeld wordt door zo'n opdringerige verkoper en niet helemaal begrijpt wat er gezegd wordt (maar verder wel zelfstandig woont enzo), maar wel een aarzelend "ja"heeft ingesproken is dus weer de sjaak.

zorgvuldig onderzoek
"aangezien de coulanceregeling uiteraard alleen van toepassing is als iemand een rechtsgeldige overeenkomst met ons heeft afgesloten, kunnen wij de beslissing van de abonnee niet terugdraaien zonder zorgvuldig onderzoek. hoewel het in veel gevallen niet nodig is, behouden wij ons dan ook het recht voor om contact op te nemen met de abonnee om voor onszelf zeker te stellen dat of hij of zij inderdaad niet in staat is om te overzien wat het aangaan van de overeenkomst met pretium betekende".

volgens mij is het zo dat een contract met een handelingsonbekwaam persoon sowieso niet rechtsgeldig is. maar pretium noemt dat dus coulance. en pretium (bekend van hun eigen klantenonderzoek waarin ze beweren dat alle pretium klanten tevreden zijn met pretium) kan dus dan een onderzoek instellen.
ik moet meteen aan de reclame denken : wij van wc-eend adviseren wc-eend", en denk niet dat pretium echt onpartijdig is in dat "onderzoek"
dat blijkt ook wel uit het zinnetje :
als wij tot de conclusie komen dat coulance gewenst is, wordt de overeenkomst per direct beëindigd.

bovendien is pretium al heel gauw geneigd om uit te gaan van een "rechtsgeldige overeenkomst" , en vervolgens je totaal negeert als je daar tegenin gaat. daar begint de hele discussie al, gelukkig is dat straks voorbij na 13 december.