Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

brynnar
brynnar - 13-06-2008 13:26:26
Vakantie & Reizen

Brandstoftoeslagen luchtvaart

zoals iedereen die de media een beetje volgt al heeft opgevangen, de prijs voor een vat olie bereikt bijna elke week weer een nieuw hoogtepunt in dollars. dit heeft uiteraard consequenties voor de brandstoftoeslagen.


ik ben zelf werkzaam in de export en heb dagelijks met mijn vracht te maken met deze toeslagen. op luchtvracht worden inmiddels brandstoftoeslagen van $ 1,00 - $ 1,10/kg gerekend. op basis van de huidige wisselkoers zouden wij in europa ongeveer € 0,70 - € 0,75 per kilo luchtvracht moeten betalen. maar tot mijn grote verbazing denkt elke luchtvaartmaatschappij dat de koers eur-usd 1:1 is: men rekent in euro's exact hetzelfde!


dat dit negatief is voor onze europese export, en dus onze economie, hoef ik niet uit te leggen: europese producten worden nog minder interessant voor het buitenland. maar ook in de winkel in nederland zal dit worden doorberekend in de producten die u koopt, terwijl de luchtvaartmaatschappijen zich door valse wisselkoersen verrijken.


nu lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat luchtvaartmaatschappijen dit truukje niet alleen met de vracht toepassen, maar mogelijk ook bij passagiers. heeft iemand al eens vergeleken wat de toeslagen zijn als je je tickets buiten europa gaat bestellen (in dollars)?


mvgr - b