Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

kl
klassement - 17-04-2011 20:45:04
Geldzaken & Recht

Hoed U voor ABN AMRO

Twee elektronische overboekingen via de abnamro bank naar een rekening in mexico zijn mislukt, schade ruim 2000 euro. de mislukkingen waren niet te wijten aan fouten gemaakt door mij, maar aan ondeugdelijke procedures bij de bank.

via de geschillencommissie van het klachteninstituut financiƫle dienstverlening (kifid), na 2 jaar vervelend touwtrekken, is 50% van de schade vergoed (zie uitspraak 2010-209 op http://www.kifid.nl/consumenten/uitspraken ). de reden van onvolledige vergoeding is dat het kifid vindt dat ik na het mislukken van de eerste overboeking contact had moeten zoeken met de bank.

dit betekent dat de tweede wanprestatie van de abnamro bank niet vergoed hoeft te worden, omdat ik, na de eerste wanprestatie van abnamro, mij tot die bank had moeten wenden. de verantwoordelijkheid voor de tweede blunder van de bank wordt bij mij neergelegd. hoed u ook voor het kifid.

de bank erkent dat "ons betalingssysteem via internet met betrekking tot overboekingen naar het buitenland mogelijk verwarring heeft geschept" (citaat uit brief van de afdeling klachtenmanagement van de bank van 10 juni 2009 aan mij, let op het rare woord "geschept").

een zelfde soort overboeking via de sns bank ging zonder problemen.

de abnamro heeft onbegrijpelijke code gebruikt bij zijn mededelingen aan mij (zie kifid uitspraak) en toont dus gebrek aan respect jegens de klant, nog erger: misleidt de klant. ik was hierdoor danig in verwarring gebracht, dacht dat de fout bij mij lag, en probeerde daarom een tweede overboeking. vergeefs.

mijn indruk is dat de bank tijdens de klachtenprocedure zolang mogelijk onbegrip en tegenwerking heeft geboden om mij te ontmoedigen verder te gaan.

inmiddels ben ik overgestapt naar andere banken (asn, triodos).