Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

HZ
HZonderland - 14-03-2016 20:26:00
Computers & Telefonie

Mediamarkt schermreparatie service > Bellend naar huis? Eerder huilend!

De aanleiding van mijn vraag is de schermreparatie van mijn iphone 6: nadat ik overal op tv en op posters had gezien dat een schermreparatie binnen een mum van tijd (onder het genot van een kopje koffie) klaar zou zijn én omdat mediamarkt een ''betrouwbaar'' bedrijf is, twijfelde ik er niet aan om mijn telefoon hier te laten repareren. het begon al goed: tijdens inname van mijn telefoon werkte het systeem niet naar behoren en wist de medewerker niet goed hoe het werkte. ik kreeg ik een “kladje” mee met hierop het “bewijs” dat mijn telefoon ingenomen was. deze bestond uit de naam van de medewerker die mij telefoon innam en wat hij ingenomen had (iphone 6) met mijn contactgegevens erbij. ik heb hiervoor zelf geen enkel papier hoeven tekenen. de medewerker zou dit zelf regelen. achteraf beweren zij nu dat je tekent voor akkoord van garantieverval bij schermreparatie. hier is mij bij afgifte niks over verteld.

vervolgens werd ik na twee weken ongegeneerd gebeld met de mededeling dat tijdens de reparatie bij de mediamarkt in arnhem door een medewerker schade aan het toestel is ontstaan. de camera werkte niet meer (deze werkte volledig naar behoren voor inlevering) en dat mijn telefoon werd opgestuurd naar de (apple gecertificeerde) technische dienst van de mediamarkt.

dat het een apple gecertificeerde dienst is doet mijn wenkbrauw fronzen. waarom vervalt mijn garantie wanneer het een door apple gecertificeerde dienst is? een van de redenen om naar de mediamarkt te gaan was het behouden van de garantie op het toestel, ondanks de reparatie. ook op dit moment werd mij niets verteld over het garantieverlies.

het toestel kwam al snel weer terug van de technische dienst. met de mededeling dat het toestel alleen gerepareerd zou worden wanner de dienst waarmee de iphone bij diefstal kan worden getraceerd, uitgeschakeld is. dit ging de eerste keer niet goed. hierna werd ik verzocht om via de icloud dienst het toestel op afstand te wissen. de medewerker van de mediamarkt zou dan het toestel enkel hoeven aanzetten en dan zou alles gewist worden en dienst ook uitgeschakeld worden. dit is gebeurt. echter bij controle door de technische dienst, nadat het toestel gewist is, bleek dat de traceerdienst nog steeds actief was en is het toestel wederom teruggestuurd naar arnhem. hierdoor heeft het nog eens 2 weken geduurd voordat het toestel door de technische dienst is gerepareerd.

na 5 weken kreeg ik uiteindelijk telefoon van de mediamarkt. ik kon het toestel komen ophalen bij de servicebalie. na terugname van mijn telefoon merkte ik al dat hij niet meer was wat hij geweest is. het touchscreen reageerde minder en af en toe werden er apps uit zichzelf geopend. ook wanneer ik een bericht wilde typen werden de letters “automatisch” ingedrukt en verschenen deze op het scherm. alsof iemand anders het toestel gebruikte alsof het toestel een wil van zichzelf had. ik dacht ik dat het een momentopname was en liet het hier bij, ik was mijn telefoon al 5 weken kwijt geweest en had geen zin hem dus meteen weer in te leveren. ook kwam ik erachter dat er licht tussen het (vernieuwde) scherm en de achterkant van het toestel door kwam. het heeft iets weg van “light bleeding”, maar dan ook naar buiten toe. het toestel geeft “rondom” licht. het is duidelijk dat er een ruimte is tussen het scherm en de opstaande randen van het toestel is ontstaan. ook merkte je dat de besturingsknop/homebutten dieper lag.

na enige tijd werd het toestel onbruikbaar en heb ik hem weer ingeleverd bij de mediamarkt. zij hebben het toestel toen weer opgestuurd naar de technische dienst. deze kwamen na enige tijd terug met een technische rapport waaruit blijkt dat het toestel krom is. dit zou de oorzaak zijn van het licht en het scherm dat een leven van zichzelf heeft gekregen. daarbij zat een factuur gesloten, het zou mij 390 euro gaan kosten dit te repareren.

ik ben niet van plan deze kosten te gaan betalen omdat;

1. de mediamarkt mij niet goed geïnformeerd heeft over de daadwerkelijk reparatietijd
2. mij niet geïnformeerd heeft over het garantieverval
3. zij niet kunnen aantonen dat deze kromheid is ontstaan door mijn toedoen, dit kan ook door de medewerker van de mediamarkt zijn ontstaan die het toestel als eerste repareerde of door de technische dienst
4. het mij niet de doelstelling lijkt van een reparatieservice om een ingenomen apparaat defecter te retourneren dan bij inname
5. ik als klant toch wel kan verwachten dat de technische dienst ook ziet dat er het scherm niet goed aansluit op het scherm, als gevolge van de kromheid (hoe dan ook ontstaan) en dit defect (de kromheid) dan ook gecorrigeerd moet worden

het mag duidelijk zijn dat ik totaal geen vertrouwen meer heb in de service van de mediamarkt en ik ook niet te spreken ben van deze gang van zaken. ik betwijfel of ik nog langer klant zal zijn van de mediamarkt. hoe dan ook erkend de mediamarkt niet dat er fouten zijn gemaakt in het proces en willen zij totaal geen aansprakelijkheid nemen in deze kwestie.

op het moment zit ik met een totaal onbruikbaar toestel. daarbij betaal ik al die tijd al voor een abonnement waar ik niet ten volle gebruik van kan maken. ik ben bereid dat gemis op mij te nemen zodra de mediamarkt mij kan voorzien van een werkende (middels reparatie of vervanging van het defecte toestel) iphone. ik ben ook niet bereid om enige kosten te dekken die de mediamarkt aan mij wil doorberekenen voor een van de door mij aangedragen oplossingen. hiervoor heb ik de boven 5 genoemde redenen

mijn vraag is dan ook kan de mediamarkt dit zomaar weigeren? ik heb meerdere pogingen ondernomen om hier met de mediamarkt tot een oplossing te komen. die weigeren zij structureel te geven ondanks dat het overduidelijk is dat het proces niet gelopen is zoals dat zou moeten.

wat miij ook echt dwars zit is de "kromheid" kwestie. als dit al door de val het toestel komt, dan zou ik verwachten dat een professionele reparatiedienst dit ziet en corrigeert. als ik een huis laat bouwen en een kozijn zit er scheef in wordt dat ook niet zo opgeleverd. en zo zijn er nog meerdere soortgelijken scenario's op te sommen waarbij een professionele dienst dit soort fouten zou zien en herstellen. echter blijkt dit niet de doelstelling van de mediamarkt of haar professionele reparatiediensten.

via de facebook pagina van de mediamarkt, waarbij zij deze dienst aanboden, zag ik dat het soortgelijke meldingen regende. hieruit kan ik opmaken dat ik niet de enige ben met deze manier van structuele nalatigheid. ik hoop dan ook dat zich meerdere consumenten zich zullen melden met soortgelijke klachten zodat hier een einde aan gemaakt kan worden.

het is niet mijn doel de mediamarkt in een kwaad daglicht te zetten. maar als consument voel ik mij bedonderd en slachtoffer van een bedrijf dat weigert enkele aansprakelijkheid op zich te nemen wanneer dit toch echt overduidelijk zou moeten. het enige doel dat ik voor ogen heb is weer gebruik te kunnen maken van mijn toestel, zonder dat ik hier zelf een absurd hoog bedrag voor hoef neer te leggen.

mediamarkt erken uw fouten en herstel deze!