Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

jo
joey92 - 26-07-2016 18:38:06
Garantie & Verzekeringen

Hema vergoedt niet alle schade

Begin 2016 heb ik met drie vrienden een reis geboekt naar hongarije van 4 tot 9 juli. we betaalden per persoon €379,00 voor twee tweepersoonskamers. op 20 juni werd één vriend plotseling opgenomen in het ziekenhuis, omdat hij geen controle meer had over zijn been en arm als gevolg van iets in zijn hoofd. hij zou enkele weken in het ziekenhuis moeten blijven en kon dus niet mee op reis.

als contactpersoon tussen de groep en het reisbureau annuleerde ik voor hem, waarna het reisbureau een nieuwe boekingsbevestiging opstelde. hierop stonden annuleringskosten €140,25 en meerprijs door annulering €192,00. het totaalbedrag werd €46,75 minder, wat we terugkregen van het reisbureau, maar we betaalden nu dus wat we zouden betalen als we met drie personen twee tweepersoonskamers hadden: de €192,00 meerprijs door annulering, ofwel €64,00 per persoon extra.

deze annuleringskosten en meerprijs door annulering leken ons vrij nietszeggend, omdat annuleringskosten altijd anders zijn, afhankelijk van het moment waarop je annuleert. als we enkele dagen later hadden geannuleerd waren de annuleringskosten hoger geweest, en de meerprijs door annulering lager. als we op de dag van vertrek hadden geannuleerd, waren de annuleringskosten 100% ofwel €379,00 geweest en de meerprijs door annulering €0,00. waar het om ging was dat onze vriend €379,00 schade had, waarvan het reisbureau €46,75 had vergoed. de verzekering (van de hema) zou dus nog €332,25 moeten vergoeden.

de hema wilde echter alléén de annuleringskosten vergoeden. we hebben verschillende keren uitgelegd dat het juist voordelig voor de verzekering is dat we vroeg hebben geannuleerd, omdat zij nu €332,25 moeten uitbetalen in plaats van de volle €379,00 als we hadden afgewacht tot de laatste dag en dan pas hadden geannuleerd. uit 'coulance' heeft de hema dan toch de helft van de €192,00 kosten door meerprijs betaald, maar de €96,00 die we nu tekort komen is voor onze eigen rekening. dat hadden we tenslotte ook moeten betalen als we meteen voor drie personen hadden geboekt. het punt is nu juist echter dat we voor vier personen hadden geboekt en dat één persoon in het ziekenhuis was opgenomen.

in de voorwaarden van de hema kan ik nergens vinden dat ze alleen annuleringskosten vergoeden. er staat wel:

 
"u bent verzekerd als u een reis heeft geboekt en die moet afzeggen. (...) wij vergoeden
u het gedeelte van de reissom en overboekingskosten die u verschuldigd bent of niet terug krijgt. onder de reissom
vallen de kosten voor boekingen en reserveringen voor vervoer en verblijf."

de reissom was €379,00. het gedeelte dat onze vriend niet terug kreeg was €332,25. volgens de hema is €192,00 echter voor onze eigen rekening.

verder staat er:


"alle andere bedragen betalen we aan één of meer van de volgende personen.
- degene die de verzekering heeft afgesloten.
- degene die heeft betaald voor de schade.
- degene die de schade had of diens erfgenamen."

zelfs als de €192,00 dus absoluut onze schade is en niet die van onze vriend, dan nog zou dit volgens de voorwaarden vergoed worden. deze kosten zijn het directe gevolg van de annulering van onze vriend door zijn ziekenhuisopname. het is dus schade die ongewild is 'veroorzaakt' door de verzekerde, en waarvoor wij hebben moeten betalen: alles was al geboekt en wij hadden geen geldige reden om te annuleren, dus moesten wij wel €192,00 extra betalen. 



de hema gaat hier verder niet op in en blijft erbij dat ze alleen de annuleringskosten vergoeden. 


mijn vraag: heeft de hema gelijk, en hoe blijkt dit dan uit de voorwaarden, en zo niet, welke stappen moeten we dan nu nemen om de laatste €96,00 terug te krijgen?

bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

joey