Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Fe
FerdinandJe - 03-08-2016 22:08:28
Computers & Telefonie

ADSL Extra Internet van Online gaat over op "nieuw" netwerk

Wat ik wil vragen is of er meer mensen zijn met het volgende probleem:

begin juli kreeg ik een brief van online waarin stond dat ik op 3 augustus op hun nieuwe netwerk zou worden aangesloten. dit zou betekenen dat ik -in de toekomst- snelheden van 200mb/s zou kunnen halen.

ik dacht: mooi, doe maar, want mijn huidige adsl extra abonnement is 20mb/s (16mb/s in de praktijk).
deze snelheid is net goed genoeg voor mijn huidige gebruik (beetje surfen, thuiswerken en af en toe online tv kijken, soms op meerdere apparaten tegelijkertijd). een wat hogere snelheid zou welkom zijn.

wat blijkt: na het aansluiten op het nieuwe netwerk is mijn snelheid teruggegaan van 16mb/s naar rond de 10. ruim 1/3 minder dus. dit is voor mij nu te langzaam: haperende online tv. thuiswerken is erg traag geworden.

toen maar even contact opgenomen met hun helpdesk. na 3x doorverbonden te zijn en ruim een uur praten als brugman is dit hun verhaal:
de oude aansluitingen maakten gebruik van het france telecom netwerk (online was ooit het franse wanadoo). dit netwerk kon redelijke snelheden bieden. het contract met france telecom eindigt door de overname van online door canaldigitaal. iedereen die op dit netwerk is aangesloten moet nu worden overgezet naar hun "nieuwe" netwerk. dit "nieuwe" netwerk blijkt het enigszins verouderde adsl netwerk van kpn te zijn. volgens online kan kpn niet overal meer dan 10mb/s garanderen. helpdesk: "het is allemaal de schuld van kpn, niet van ons".
ik heb "geluk" dat ik in de praktijk 10mb/s haal, want volgens hun meting zou het zelfs maar 7mb/s moeten zijn.

volgens online zal dit 1% van hun klanten overkomen (dit zijn +/- 3000 klanten). volgens de helpdesk is dit van te voren ingecalculeerd. voor deze klanten is een "coulance" regeling van toepassing: zij mogen gratis hun abonnement opzeggen als ze meer dan 30% in snelheid achteruit gaan. bij 27% heb je dus pech.
de helpdesk kon mijn probleem niet oplossen en adviseerde mij om dan maar over te stappen op een (veel duurder) abonnement bij ziggo. geen compensatie uiteraard. wel de mogelijkheid om gratis op te zeggen.

wat mij enorm stoort is dat over de mogelijke halvering (of zelfs meer) van de snelheid met geen woord in de brief wordt gerept. het is één hosanna verhaal: het wordt allemaal beter voor u.

ik vind dat er sprake is van misleiding. online had op tijd met een een eerlijk verhaal moeten komen over deze forse snelheidvermindering.
voor een véél slechter product betaal je ook nog eens veel te veel, want de prijs gaat maar met 6% omlaag.

wat ik zou willen is dat online zijn klanten alsnog ondubbelzinnig informeert over een mogelijk forse snelheidsverlaging. het liefst de klanten die dit aangaat. volgens de helpdesk zijn ze daartoe niet bereid. wat ik al zei: die 1% is gewoon ingecalculeerd.
wat ik zou willen is dat ze alsnog gedwongen worden om hun klanten eerlijk te informeren. ik wil nu een klacht indienen bij de autoriteit consument & markt. misschien kan vara kassa hier ook een rol in spelen. maar dat heeft m.i. alleen zin als meer gedupeerde klanten hetzelfde doen. wie doet er mee?

vergeet niet uw internet snelheid een keertje met bijv. speedtest.nl te testen.