Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

gt
gtvspc - 02-10-2016 07:31:57
Geldzaken & Recht

EON gaat rekeningen naar boven bijstellen: niet betalen?

2500 klanten van eon hebben door een fout een factuur gekregen met een correctiefactor voor elektriciteit waardoor de factuur te hoog of te laag is uitgevallen. roel meijerink van eon zei in de uitzending van 1 oktober dat ze facturen gaan corrigeren en dus geld terugstorten òf alsnog het geld innen bij klanten die te weinig hebben betaald.
 
het was een prachtig en keurig verhaal, tot dat laatste stukje. als consument mag je er vanuit gaan dat het energiebedrijf de factuur correct op weet te stellen. het is ook geen eenvoudig te controleren factuur, dus je moet het energiebedrijf hierin vertrouwen. bij een fout zoals hier zullen ze het teveel betaalde dan ook terug moeten storten. als de factuur eenvoudig zou zijn te controleren zou dat anders kunnen liggen!
 
de andere kant op is echter een ander verhaal. krijg je van eon een factuur, dan mag je er vanuit gaan dat die correct is. zeker als het bedrag wat erop staat niet totaal onrealistisch is. (dat je voor 10 cent geen jaar stroom krijgt snapt iedereen)
 
eon leverde stroom, eon stuurde een factuur, de klant betaalde de factuur. koopovereenkomst gesloten, uitgevoerd en afgerond. klaar. je mag er als klant vanuit gaan dat jouw factuur gewoon klopt.
 
het komt vaker voor: ik ken een geval van iemand die op internet een laptop voor €3,94 of iets in die richting had gevonden. totaal onrealistisch, maar hij bestelde de laptop. de winkel hoeft in zo'n geval niet te leveren en normaal gesproken krijg je dan een mailtje dat het een fout betrof en de bestelling is geannuleerd. in dit geval was de inpakafdeling van het bedrijf compleet losgekoppeld van facturering waardoor deze persoon de laptop daadwerkelijk kreeg thuisbezorgd! en dàn is de koopovereenkomst gewoon rond. had je maar niet moeten leveren. met een energieleverancier ligt het natuurlijk net iets anders, maar als je niet binnen een week een bericht krijgt dat er een fout is gemaakt kan je er vanuit gaan dat de zaak is afgedaan. en gedane zaken nemen geen keer. hoe ver wil je anders nog teruggaan om alsnog bedragen op te eisen voor facturen die reeds zijn voldaan? je kan natuurlijk altijd vriendelijk vragen of je klanten alsnog het verschil willen lappen, maar je kan het niet opeisen.
 
dus ja, om er dan toch een vraag van te maken: ben ik nou gek of heeft e-on geen poot om op te staan?