Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

EG
EG1509 - 16-11-2016 14:16:11
Geldzaken & Recht

Youfone eerste factuur naar "rato"

Besten,

ik heb onlangs een sim-only aangevraagd bij youfone. ik heb voor een riante bundel van 2000 mb gekozen, zodat ik nooit te weinig zou hebben. in een mailtje wordt mij verteld dat mijn abonnement ingaat zodra mijn nummer vrij kwam van kpn (24-10). 

vanaf dat moment ben ik dus gebruik gaan maken van mijn abonnement. na een week of twee dacht ik mijn dataplafond voor de zekerheid maar in te stellen. wat blijkt - te laat. want, zonder duidelijke vermelding, is mijn eerste maand helemaal geen eerste maand, maar maar een gedeelte hiervan. daardoor hebben ze berekend wat ik zou mogen gebruiken en daar ben ik overheen gegaan. resultaat 32 euro betalen voor internet buiten mijn bundel. bijna het dubbele van mijn nieuwe maandkosten (wat ik ook schappelijker had gevonden, gewoon mijn abonnement rekenen).

ik heb even nagezocht en ik had dit alleen kunnen weten als ik actief op zoek was gegaan naar deze regeling (via klantenservice) of als ik de eerste 6 dagen mijn tegoed had bekeken in de app of op de site. zoals gezegd, had ik een bundel waar ik zeker niet in 6 dagen overheen zou gaan, dus heb me nooit genoodzaakt gevoelt om te kijken.

nu vraag ik me af; mag dit? mag je als bedrijf zo onduidelijk (zelfs dubieus, als mijn abonnement ingaat op de dag dat mijn nummer vrij komt) aangegeven dat je eerste maand geen volledige bundel is om vervolgens zoveel extra kosten in rekening te brengen? ik lees dit namelijk op meerdere plaatsen en vind het volledig belachelijk, maar ik weet niet in hoeverre je als bedrijf daar transparant over hoeft te zijn (ik neem namelijk aan dat dit hun manier is om de abonnementskosten zo laag te houden voor de rest).