Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Ba
Bas2016 - 14-12-2016 12:53:15
Auto & Vervoer

Complimenten voor de Syntus-chauffeurs. Maar dan?

deze week van 12 december werd de overname van connexxion naar syntus in de regio utrecht doorgevoerd. een beetje rommeligheid is dan wel te verwachten, hoewel syntus geen nieuwe vervoerder is.  maar wat een bende leverde dat op.


 


de dag erna was het niet veel beter. na je werkdag drie kwartier op lijnen staan wachten die ’s middags anders of niet blijken te rijden dan ’s morgens. aangekomen in de warboel van amersfoort cs, zie je groepen mensen die op zoek zijn naar hun bus.  heen en weer lopend van bussen die op een verkeerde opstapplek stonden in combinatie met bussen die op de goede plek stonden met de verkeerde lijn erop aangegeven,  bussen die helemaal niet staan aangeven op de matrix borden of zonder lijninfo erop, zodat er maar voor over het plein geroepen werd waar te verzamelen, blijkbaar buslijnen die twee keer per uur rijden en die uitvielen omdat er geen chauffeur was opgepikt om een een of andere reden.


 


met de complimenten voor de chauffeurs. ongelofelijk hoe deze mannen en vrouwen maandagmorgen in het donker in de mist in een nieuwe bus in onbekend gebied met alleen een a4-tje met tekstaanwijzingen de weg hebben kunnen vinden. ze kunnen geeneens een gps of routeplanner gebruiken, alleen een apparaat dat onterecht roept dat ze van de route zijn. dat zijn praktijken uit 1970, dat is toch volslagen niet van deze tijd meer. ben je eenmaal van de route, zie em dan maar terug te vinden. chauffeurs die aan de passagiers moeten vragen waar ze heen moeten. hoe zijn we hier in vredesnaam in terecht gekomen?  en waarom accepteren we het?


 


en dan de hele dag boze reizigers aanhoren die soms meer dan een uur bij een halte staan te kleumen.  buschauffeurs die hun eigen plaatsenbewijzen moeten inkopen (bizar) dat die mensen niet ontploffen als ze thuiskomen. reizigers en chauffeurs. en dan  de vrijwilige chauffeurs die erbij moeten komen. hoe doe je dat in de kerst en de zomer?


 


de directie van syntus mag hier een dijk van kerstbonus voor de chauffeurs voor weggeven en zich bezinnen, maar waarschijnlijk schaamt de directie zich niet zo gauw. waarschijnlijk vinden ze dat ze het uistekend hebben gedaan, gezien de omstandigheden, terwijl ze op tijd thuis zijn met hun auto voor het gezinsleven, zo goed, dat ze wel een bonus verdienen.


 


ze hadden ook iemand de eerste dagen kunnen laten meerijden. of wat kost nu helemaal een appje op een goedkope tablet die aangeeft waar je bent? tablets krijg je zowat gratis bij vanalles en nog wat en er bestaan er honderden apps. kan je daarmee je route aanleren en als je het even niet weet op terugvallen. misschien kun je ook wel routes inladen en delen. google er eens op, binnen een paar minuten vind je ze. en luister eens naar je personeel voordat je een route bedenkt, er zit heel erg veel kennis over bekende bottlenecks op de werkvloer. er zijn chauffeurs die al bijna 40 jaar rijden.  en al meerdere malen van de ene werkgever naar de andere zijn overgestapt. of stel het uit tot 1 februari. de reiziger zou het prima vinden, die wil geen chaos, die wil gewoon naar huis.


 


de reiziger, o ja. die moet gewoon van a naar b via c en d. de  vraag is nu of de reiziger niet gewoon murw is. hij heeft geen keus. ze accepteren het maar. er is geen alternatief, geen concurrentie. een provincie heeft het project gewoon doorgedrukt of het is om een andere reden over de schutting gegaan. terwijl de reizigers gewoon ov nodig hebben.  de vraag is of al dat aanbestedingsgedoe wel zo zinvol is op deze manier. weer een reorganisatie, weer een ander logo. wat is er mis met ov gewoon door de overheid laten regelen?  waarom is een burger-reiziger opeens klant geworden? of hoe zorgen we er anders voor dat de overheid de bocht niet te nauw en te snel wil?