Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

em
emile123456 - 17-06-2017 22:50:20
Auto & Vervoer

2e hands importauto's herkennen en hun cv vinden.

als je een 2e hands auto zoekt kun je vermoeden dat het een importauto betreft. dat is best handig om te weten. in duitsland hebben ze geen nap, dus terugdraaien van een teller is veel makkelijker.

nu kun je op de website van de rdw nagaan of er een verschil is tussen eerste toelating (ter wereld) en eerste afgifte kenteken in nederland.
ga naar
https://www.rdw.nl/particulier/paginas/uw-gegevens-in-het-kentekenregister-inzien-.aspx


en klik op 'vervaldatum en historie'.
je ziet dan een
'datum eerste toelating'  (dit is de datum die aangeeft wanneer het voertuig voor het eerst is geregistreerd, waar ook ter wereld)
en 


'datum eerste afgifte nederland' (de datum die aangeeft wanneer het voertuig voor het eerst in nederland is geregistreerd.)


 is daar een verschil, dan is de auto dus mogelijk ooit import geweest. het komt ook voor dat de eerste afgite nederland niet eens beschikbaar is. (hoe dat kan?)


het is helaas ook zo dat er auto's op internet staan waar helemaal geen kenteken op beschikbaar is of een kenteken dat niet klopt. hierdoor kun je niets nagaan qua nap of importhistorie.  als een bedrijf dat niet doet worden sommige mensen meteen superargwanend, dus ook voor de rest van het aanbod van andere auto's van dat bedrijf. dus dat bedrijf slaan ze meteen over. misschien jammer eigenlijk, maar ja, je wil nu eenmaal geen risico lopen en een bedrijf dat dingen lijkt te verstoppen, is dubbel verdacht.


het probleem is nu dat je niet verder kan kijken dan de gegevens van de rwd. je weet dus ook niet of de auto 5 jaar over de autobahn veel kms heeft gereden of 5 jaar stil heeft gestaan. eigenlijk wil dat zeggen dat elke auto met een gat in z'n cv een risico heeft. naarmate dat gat (aantal jaren) groter is kunnen de kilometers steeds verder afwijken.


mijn vraag is nu,
- hoe kom je erachter dat de auto echt de km heeft gereden die op de teller staat? kan dat uberhaubt?
- hoe moeilijk of makkelijk is het om de gegevens van de nap te vergelijken met het onderhoudsboekje dat misschien makkelijk na te maken is? boekje, stempeltjes, klaar 'historie'.
- moeten we niet gewoon allemaal massaal de nap gaan checken? moet de overheid dat niet laagdrempelig openzetten?
- is er een een of andere eu-registratie zodat we kunnen zien wat de historie van een auto is als ie uit het buitenland komt? 
- is dit een leuk/zinvol/angsaanjagend onderwerp voor kassa met don'ts en the do's ?