Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

re
renek1975 - 31-07-2017 11:10:17
Winkels & Webshops

Aftermarket auto onderdelen

Beste mensen,

voor de hobby sleutel ik sinds een jaar of 10 aan een paar oldies en deze hebben zo nu en dan nieuwe onderdelen nodig. sommige delen zijn origineel nog verkrijgbaar, andere niet. origineel is overigens een rekbaar begrip aangezien autofabrikanten veel onderdelen zoals radiateurs, remklauwen, -schijven, -blokken, koppelingen, draagarmen, electronica, uitlaten etc. lieten en laten maken door andere fabrikanten van dergelijke delen, veel van die merken maken nu ook de aftermarket onderdelen, zoals bosch, febi, lehmforder, ate etc. deze onderdelen kun je als doe het zelf monteur eenvoudig via webshops verkrijgen en inbouwen, doe ik al jaren zo.

maar na mijn laatste ervaring met het vervangen van een radiateur ben ik de draad kwijtgeraakt en vraag ik me af hoe het nu zit met die merken.

ik bestel al jaren regelmatig onderdelen bij mijnautoonderdelen.nl, wat me altijd goed is bevallen, tot nu. zij bieden voor mijn auto een assortiment radiateurs aan van verschillende merken, althans zo lijkt het. ik bestelde een radiateur van het merk van wezel. dat is een merk dat ik ken en vertrouwde. toen ik de radiateur uitpakte bleek in de doos echter een radiateur van een ander merk te zitten waar ik nog nooit van had gehoord, vreemd dacht ik, maar ik had haast (auto moest naar een evenement in de eifel de volgende dag) dus ik bouw de radiateur in. deze bleek echter nieuw uit de doos zo lek als een mandje te zijn. ok, uitbouwen en terugsturen, geen probleem, valt binnen de garantie. ik wilde in ieder geval niet meer dezelfde radiateur want daar had ik geen vertrouwen meer in. ik bestel een andere, duurdere radiateur en wat blijkt, ik krijg exact dezelfde radiateur geleverd, zelfde merk, zelfde serienummer alles... toen snapte ik het niet meer en ging ik eens wat googelen.

wat mijnautoonderdelen.nl aanbiedt als merken lijken in feite distributeurs te zijn, die ooit wel zelf die spullen maakten, maar inmiddels tig keer zijn overgenomen door andere holdings en groepen en weet ik wat voor constructies. wat ooit een goed europees merk was blijkt nu ook aziatische rommel te leveren. hoe weet je nu nog als klant wat je bestelt? de webshop biedt verschillende merken radiateurs aan met verschillende prijzen, maar dat blijkt telkens exact dezelfde radiateur te zijn van een compleet ander merk en een ander serienummer dan van de radiateur die in de webshop aangeboden wordt... het is toch op zijn minst misleidend van de webshop door het zo aan te bieden dat het lijkt alsof je keuze hebt in verschillende kwaliteit, inclusief prijsverschillen, maar dat is allerminst duidelijk. je kunt van de klant toch niet verwachten dat die precies alle ins en outs weet van welk bedrijf onder welke paraplu valt en hoe die bedrijfsmatige constructies precies in elkaar zitten?

dit is misschien meer een kwestie dan een vraag, maar ik wilde deze ervaring in ieder geval ergens aankaarten, ook als waarschuwing voor diegenen zoals ikzelf die nog zo naief zijn te denken dat wanneer je een product van een bepaald merk bestelt, je dat exacte product ook krijgt.

groet,
rené
nijmegen