Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

frankdh
frankdh - 21-09-2017 14:44:02
Huishouden & Energie

Energieverbruik is geschat op 10% van gem dmv defecte slimme meter

het schijnt dus dat mijn slimme meter al zo'n 3 jaar kapot is.

het voordeel van zo'n slimme meter zou moeten zijn dat je dus niet elk jaar de meterstanden hoeft door te geven aangezien alles dan op afstand gelezen kan worden. ideaal, gemak dient de mens toch?? dus jaren niet naar omgekeken tot afgelopen week...


ik ben n.a.v. de lage termijn bedragen die ik nu ineens betaal (€ 60,-) toch maar eens gaan uitpluizen.
het blijkt dus dat eneco nu ongeveer 3 jaar al een schatting maakt van mijn energieverbruik, deze schatting stellen ze op ongeveer 250 kwh per jaar. dit terwijl een gemiddeld huishouden van 2 personen op ongeveer 2200 kwh zit!!! ja u leest het goed ze schatten dus 10% van het gemiddelde.

hoe kunnen ze dit doen?? ik begrijp hier echt geen pepernoot van. voordat de meter blijkbaar kapot was hebben ze de juiste standen afgelezen en zat ik op gemiddeld verbruik. op basis waarvan kunnen ze dan nu ineens op een schatting van maar 10% van het gemiddelde zitten??


en ja uiteraard, had ik beter kunnen opletten. maar kom op, gemak diende de mens toch?? alles automatisch laten afschrijven en aflezen, nergens meer naar omkijken zoals de huidige maatschappij dit wenst??

maar goed toch is mij verteld door eneco dat het mijn verantwoordelijkheid blijft. ja makkelijk hoor en hebben ze deels ook zeker gelijk in. maar waar ligt de verantwoordelijkheid om mij even mede te delen dat de meter kapot is? en waar ligt de verantwoordelijkheid om een schatting te maken van maar 10% van het gemiddelde??? toch niet bij mij mag ik aannemen...


stedin is inderdaad langs geweest bij mij en zeiden dat er iets vervangen moest gaan worden, maar dat dit wel waarschijnlijk wat hakwerk zou betekenen omdat de leiding via de buren ofzo zou lopen. nou zoals je al leest weet ik nog niet precies wat ze moeten doen, maar iets gehoord over een kapotte meter heb ik niet gehoord. overigens is stedin ook nog niet geweest hoor om dit te repareren, terwijl ze ongeveer 9 maanden geleden dit geconstateerd hebben. als het al niet langer geleden is.



ze zullen allemaal wel geen meldingsplicht hebben helaas, maar dit kan toch ook niet?
ze willen ons wel bedienen door slimme meters aan te schaffen, maar bedienen ons niet als ze opmerken dat iemand maar 10% van het gemiddelde betaald. een klein belletje of mailtje zou genoeg moeten zijn om je klant op de hoogte te brengen dat er iets niet helemaal goed verloopt!?!?

ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet, wil ze het liefst aanpakken op grond van de constatering van de veelste lage schatting die ze hebben gemaakt en op welke basis ze dit hebben gedaan??
kan iemand mij iets zeggen wat nu verstandig is?