Rapporteren

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Da
DaveD - 16-05-2018 16:35:46
Garantie & Verzekeringen

Rekening blaasspoelingen omdat apotheek niet heeft gekeken of het vergoed werd

Op 9 januari heeft mijn huisarts zoals zij in 2017 ook deed blaasspoelingen ivm een buikkatheter voorgeschreven.
op 30 april krijg ik een rekening van 98,66 omdat ze het niet meer bij de verzekering kunnen declareren.
ik heb de verzekering gebeld ( anderzorg/menzis) en zij de telefoniste gaf aan dat zowel patiënten als apotheken op de hoogte waren gesteld dat zowel incontinentie materiaal en katethermateriaal bij 1 bedrijf vandaan moeten komen, en aangezien de apotheek de katheterbenodigdheden niet kan leveren hebben ze daar eind 2017/jan.2018 bericht van gekregen.
ik heb aangegeven bij de verzekering dat ik géén brief heb ontvangen. dat kon kloppen, een aantal verzekerden hebben idd geen bericht gehad maar de apotheek zeer zeker wel.

dus ik heb weer de apotheek gebeld. hen er tevens op heb gewezen dat ik in februari wel in contact werd gebracht met een bedrijf dat het incontinentiemateriaal leverde, wat de apotheek het liefste had omdat zij het dan aan de apotheek leveren en de apotheek het dan evengoed aflevert. er werd niet duidelijk gemaakt dat ik verplicht was een andere leverancier te kiezen dus ik heb niet gekozen voor dat bedrijf ( ik had uiteindleijk nog tot april in voorraad)
dit betekent dus, dat de apotheek wist dat incontinentie materiaal van de verzekering niet meer via de apotheek mag.

daarop kreeg ik eerst te horen dat degene die gaat over de bestelling van de blaasspoelingen de melding over het hoofd moest hebben gezien en dat ik de rekening dan maar bij de verzekeraar moest declareren en ondertussen de apotheek betalen.

wederom, dit keer tweet contact met anderzorg.
als de apotheek het in januari nog had gedeclareerd had het voor 1 keer nog vergoed geworden, aangezien de arts het 9 januari heeft voorgeschreven en de eerste week van januari voor de apotheek misschien nog wat chaotisch is met de nieuwe regels voor 2018. als ze in februari al wel op de hoogte waren van het incontinentie materiaal, hadden ze de rekening van de blaasspoelingen ook kunnen nakijken en niet wachten met de declaratie tot april.

nu heb ik dus deze rekening moeten betalen, met een wajong uitkering betekende dat dus zware roodstand op mijn bankrekening waar lieve familie me mee heeft geholpen, maar moet het toch maar in deeltjes terug zien te betalen.

het is nu door mij gedeclareerd bij anderzorg, volgens de medewerker per tweet krijg in een percentage terug maar moet toch nog een klein deel zelf betalen, tegen de 40 euro. dat lijkt wellicht niet veel op het hele bedrag maar ik moet rond zien te komen van 50 euro per week dus voor mij is dat héél veel.
de tweetende mederwerker zei dat als alles rond was en ik de declaratie was afgehandeld, moest ik haar weer tweeten en dan zou ze een aanvraag doen voor een coulance regelen voor het bedrag dat ik zelf moet betalen.
maar ik vind dat de apotheek dat hoort te betalen, zij maken die fout toch?
ik heb wel telefonisch laten weten dat zij niet hebben opgelet en ik nu mag betalen, waardoor ik van mening ben dat zij dat bedrag gezien hun fout moeten vergoeden, maar dan krijg ik als antwoord dat ik zelf ook verantwoordelijkheid heb om veranderingen in mijn vergoedingen na te gaan. nou dat is dus niet helemaal waar, want op de website staan niet dat incontinentiemateriaal en katether benodigdheden, niet alleen niet bij de apotheek vandaan moeten komen maar ook nog eens van van 1 bedrijf, want de leverancier van incontinentiemateriaal levert geen katheterbenodigdheden, en het bedrijf van de katheterbenodigdheden levert ook incontinentiemateriaal en dus moet het daar vandaan komen.  dat staat niet op de website, wel of het vergoed wordt of niet- al kun je katherbenodigdheden niet vinden in het lijstje.
dus ik had zonder te weten waar het over ging de verzekering moet bellen om te vragen of er iets veranderd was in de vergoeding van mijn materialen ( dan had ik te horen gekregen dat het vergoed wordt) en dan ook nog eens vragen of het nog wel bij de apotheek besteld mag worden. nonsense natuurlijk. de apotheek ( overlander in purmerend) had de regels van de verzekering tijdig  in de computer moeten zetten en mij op de hoogte stellen zodra het recept binnen kwam.

hoe kan ik a de apotheek verantwoordelijk stellen voor deze fout- kenbaar maken dat ze zo nalatig te werk zijn gegaan, dan ook nog eens geen betalingsregeling aanbieden, en b, hoe krijg ik hen zover het bedrag dat ik niet vergoed krijg aan mij te betalen ipv een coulance regeling aan te vragen die mogelijk nog afgewezen wordt ook en ik ondertussen een schuld bij familie heb.