Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Ev
Eve1970 - 16-09-2018 09:47:12
Geldzaken & Recht

Fraude / babbeltruc via pc

Mijn ouders (beide in de 70) zijn helaas het slachtoffer geworden van pc fraude.  waarschijnlijk hebben ze op een pop-up geklikt waarna hun pc op tilt sloeg en tevoorschijn kwam dat ze een nummer moesten bellen. dat hebben ze gedaan en hebben zich vervolgens door een engels sprekende man (wrs uit india oid) laten overhalen om via hun creditcard (die ze net een maand hadden) 425 dollar te betalen voor een levenslange beveiliging voor hun pc. mijn moeder kreeg er later toch een naar gevoel over en heeft de creditcard laten blokkeren en wachtwoorden veranderd. ook de pc niet meer aangezet en deze wordt maandag opgeschoond. ook heeft ze gevraagd om de incasso van 425 dollar stop te zetten. volgens de creditcard (mastercard) maatschappij kan dit alleen via de bank (ing).  zij vertellen echter dat ze het niet kunnen stopzetten omdat ze zelf toestemming hebben gegeven en dat ze alleen kunnen proberen het geld te krijgen middels geldteruggarantie nadat het bedrag is afgeboekt. aangezien het hier duidelijk om fraude gaat (ze hebben immers iets neps/niet bestaands/frauduleus 'gekocht') lijkt me dat er toch eerder actie door bank/creditcard ondernomen kan worden. zeker gelet op het feit dat de kaart ook vrijwel direct is geblokkeerd. mijn ouders zijn erg van streek en met name mijn moeder trekt dit emotioneel erg slecht. wat kunnen we doen om dit tot een goed einde te brengen?