Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Je
Jens.M - 03-10-2018 15:47:51
Geldzaken & Recht

Alternate weigert retour wegens hygiëne

Hallo,

ik heb bij alternate apple airpods (oordopjes) besteld. heb ze uitgetest maar bevallen mij niet, ze passen niet goed in mijn oren. nu heb ik gemaild of ik mijn bestelling kon retourneren. dit was niet mogelijk omdat de verzegeling gebroken was en het hier om een hygiëneproduct ging. alternate valt onder thuiswinkel en zij hanteren dus de algemene voorwaarden van thuiswinkel. hierin staat het volgende: "verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering is verbroken; ". er staat in de algemene voorwaarden niet specifiek vermeld wat nou wel een hygiëneproduct is en wat niet. de airpods heb ik éénmaal in gehad. de oordopjes zitten niet zoals velen in de oorkanalen zelf maar rusten in je oorschelp. voor het gebruik heb ik netjes mijn oren schoon gemaakt en het product ziet er voor de rest in nieuwstaat uit.

ik heb hierna een klacht ingediend via thuiswinkel en kreeg te horen (van een medewerker van alternate, via thuiswinkel) dat de waardevermindering 100% bedraagt en het product niet meer verkocht zou kunnen worden, wat natuurlijk onzin is. als referentie heb ik een rechtszaak in duitsland aangehaald, waar een winkelier weigerde een wc-bril met gebroken zegeling aan te nemen als retour. de rechter heeft de consument uiteindelijk gelijk gegeven en moest de retour aannemen. hier uit kan je in mijn ogen wel afleiden dat het weigeren van apple airpods, helemaal na het niet specifiek benomen van de soort producten in de algemene voorwaarde, geen stand zou houden in een rechtszaak. doordat de algemene voorwaarden opgelegd zijn door thuiswinkel zelf, lijkt het mij sterk dat zij hun eigen algemene voorwaarden tegen gaan spreken en alsnog mij het product laten retourneren.

wat kan ik nog doen?