Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Ti
Tinus88 - 24-01-2019 20:29:25
Computers & Telefonie

Business model Simpel.nl

Simpel biedt sim abonnementen aan waarvoor je de eerst aantal maanden slechts 1 euro betaald. daarna kost het 10 euro per maand. daarnaast bieden zij de mogelijkheid om een plafond in te stellen om je zo te beschermen tegen buiten bundel kosten (die uiteraard exorbitant zijn). zo ver, zo goed. 

echter kom je er na de aanschaf achter dat het plafond niet lager ingesteld kan worden dan je maandbedrag. dus 10 euro in dit geval. het is onmogelijk om het plafond in te stellen op 1 euro. het resultaat hiervan is dat je iedere maand met 9 euro buiten bundel kosten wordt geconfronteerd.

nu kan je zeggen: eigen schuld, moet je maar opletten. je krijgt immers per sms een waarschuwing bij 80% en (letterlijk) 'ongeveer 100%'. per email ook alleen het bericht dat je 'ongeveer' 100% hebt verbruikt. er komt nooit een bericht 'uw limiet is bereikt/overschreden'.

waar het mi. fout gaat is dat uit controle via de app blijkt dat er al kosten worden berekend voordat het bericht binnen kwam dat de bundel is overschreden. wat ik simpel.nl kwalijk neem is dat ze het onmogelijk maken om binnen je bundel te blijven:

- waarschuwing overschrijding pas nadat er al extra kosten zijn gemaakt
- geen mogelijkheid om via een plafond jezelf automatisch te beschermen
- 50mb is ongeveer 9 euro (abbo = 5g voor 10 euro (!), m.a.w. een overschrijding van 1%!!). 1 á 2 foto's ontvangen en je bent dit al kwijt. no way dat je dus een overschrijding door oplettendheid kan voorkomen.

het heeft er alle schijn van dat dit het business model van simpel.nl is: de korting van 9 euro per maand wordt iedere maand netjes via buiten-bundel kosten alsnog berekend. bij navraag wordt door simpel.nl de verantwoordelijkheid netjes bij de consument gelegd: 'wij kunnen er niets aan doen dat u buiten uw bundel gaat'. ja prachtig, maar simpel.nl doet er ook geen enkele moeite voor om je te behoeden voor extra kosten. het lijkt er zelfs op of ze dit bewust doen door niet de mogelijkheid te bieden het plafond zodanig in te stellen waardoor het plafond effectief onbruikbaar wordt gemaakt (tot maximaal de standaard kosten). kortom: sigaar uit eigen doos. mi. pure misleiding (reclame). het misleiden zit hem in het niet vermelden dat het niet mogelijk is een plafond in te stellen voor het actie tarief.

u bent gewaarschuwd!