Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

li
lin_ - 04-02-2019 21:10:41
Winkels & Webshops

Vervangend product na niet deugen binnen twee weken

eind december heb ik schoenen gekocht tijdens een actieperiode waarin de winkel 50% korting gaf. na deze schoenen twee weken gedragen te hebben liet de zool los van de linkerschoen. ik heb daarop contact opgenomen per mail waarin werd uitgelegd dat ik de schoenen kon retourneren en dan zou worden onderzocht of ik mijn geld terug zou krijgen.

echter, ik was er niet op uit om mijn geld terug te krijgen en vroeg daarom of nieuwe schoenen toegestuurd kon krijgen. dit kon niet, ik kon de schoenen retourneren en nieuwe bestellen. hierop belde ik naar de klantenservice (zodat er sneller uitsluitsel zou zijn) die mij vertelde dat ik een nieuwe kortingscode van 50% zou ontvangen zodra ik een foto van het afgiftebewijs zou mailen. dit heb ik dan ook dezelfde dag nog gedaan.

in de mail die ik stuurde vroeg ik hoelang het zou duren voordat de schoenen beoordeeld zouden zijn en wanneer ik de kortingscode zou kunnen verwachten. de reactie die ik daarop kreeg was ‘de korting was tijdelijk en kan niet opnieuw uitgegeven worden’. hierop heb ik opnieuw gebeld waarin mij hetzelfde werd verteld, 'de actie was afgelopen'.
op het feit dat ik zei dat vorige week aan de telefoon nog was toegezegd dat ik een nieuwe kortingscode zou ontvangen werd opnieuw gezegd dat de actie al was afgelopen. ik begreep zelfs dat hiervan opnames en notities zijn gemaakt, dus in principe kan er zo worden teruggeluisterd wat er gezegd was door de medewerker, maar dit deed er verder volgens de medewerker toch niet toe, want de actie was toch al afgelopen.
daarnaast werd verteld dat als er inderdaad een productiefout in de schoenen zat, ik mijn aankoopbedrag terug zou krijgen. ik kon de schoenen opnieuw bestellen, alleen dit keer met slechts 25% korting. mijn vraag of ik de schoenen niet sowieso terug kon krijgen en dan maar op eigen kosten kan laten maken (wat goedkoper zal zijn dan de gemiste 25% korting) werd beantwoord met nee, alleen als er sprake is van gebruikersschade zouden de schoenen retour aan mijn adres komen.  


samengevat heb ik dus schoenen twee weken kunnen dragen waarna de zool losliet. op basis van foute inlichting heb ik de schoenen geretourneerd in de veronderstelling ze opnieuw voor dezelfde prijs te kunnen bestellen. nu wordt dit geweigerd en ben ik mijn schoenen hoogstwaarschijnlijk kwijt en kost een nieuw paar meer geld.

concreet is de vraag dus: heb ik recht op een vervangend product voor dezelfde prijs vanwege een ondeugdelijk product (want er wordt niet gedaan aan ruilen)? of moet ik genoegen nemen met de geldteruggave (indien er sprake is van een productiefout)?

nb de schoenen zijn nog steeds online verkrijgbaar.

via https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie" target="_blank">https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie vond ik het volgende: ‘is een product ondeugdelijk? dan hebt u recht op een gratis reparatie óf een nieuw product.’.