Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Di
DieuwkeKramer - 08-02-2019 19:47:10
Geldzaken & Recht

Leesland stuurt dreigbrieven. Wat nu?

hallo allemaal. 

sinds kort ben ik contactpersoon voor een mevrouw die graag een abonnement van haar overleden echtgenoot op wil zeggen. het betreft een abonnement op de leesmap van leesland. meneer las deze map, gedurende zijn ziekbed. mevrouw gaf te kennen na zijn overlijden geen abonnement meer te willen.

dit heeft zij meerdere malen aangegeven, en heeft daarom besloten niet meer te betalen. volgens de website van leesland zou de contracthouder op moeten zeggen. mevrouw heeft nergens getekend, en de contracthouder ligt ruwweg onder de grond.....


zij is toen een traject ingegaan met leesland. allereerst is er tussen cliënt en leesland meerdere malen contact geweest omtrent de opzegging. zij hebben telefonisch aangegeven dat mevrouw het beste even een brief kon schrijven, met de bekende gegevens en een akte van overlijden. samen met haar dochter heeft zij dit gedaan, want mevrouw is niet goed met spelling en interpunctie. de brief is ondertekend en is opgestuurd. na een tijdje niets te hebben gehoord, maar wel een aantal leveringen te hebben ontvangen, liep de schuld op. zo hoog, dat leesland stopte met leveren. 

als mijn cliënt niet betaalde, dan zou er een incassobureau naar haar toe gestuurd worden. mevrouw en haar dochter konden alle stress hieromheen niet meer aan, en besloot mij als contactpersoon in te stellen. ik durf wel te zeggen dat ik verstand heb van financiën, maar hier weet ook ik geen raad mee

mevrouw was toen emotioneel niet stabiel, en toen leesland haar onderdrukte om het rekeningnummer te veranderen, zodat het abonnement door kon gaan, heeft mevrouw dit gedaan. achteraf had zij dit het beste niet kunnen doen, maar dit doen mensen wanneer ze emotioneel niet stabiel zijn.

even voor de feestdagen ontving zij een brief van een incassobureau, waarin stond dat er nog een betalingsachterstand stond, en dat met een bedrag van 488 euro en de achterstand erbij opgeteld mevrouw van het abonnement af zou zijn.

mevrouw wilde leesland niet uitkopen, wat vrij logisch is, want een overlijden is altijd reden tot opzegging van een abonnement. ongeacht het product of een eventueel welkomstcadeau. mevrouw en meneer kregen destijds wel een welkomstcadeau, en dat zou ook de voornaamste reden zijn dat mevrouw niet van het abonnement af kon komen. na wat gereken omtrent die 488 euro, kwamen mijn cliënt en ik erachter dat dat het bedrag was, als mevrouw leesland zou uitkopen. hier ging zij niet mee akkoord natuurlijk. leesland vermeldde in de brief ook niet duidelijk dat dat dat bedrag betrof.  volgens mij stond er iets in over administratiekosten van 488 euro. maar dat bedrag was op de cent af het bedrag wat mevrouw zou moeten betalen als zij leesland zou uitkopen.

samen met mevrouw heb ik een brief opgesteld, waarin mevrouw aangaf niet gediend te zijn van zo een hoge rekening, en ook niet van plan was om te betalen, omdat zij al had aangegeven van het abonnement af te willen (er was al schriftelijk opgezegd alleen ivm het welkomstcadeau zat ze vast aan een abonnement wat nog 1.5 jaar zou duren). 

even leek het rustig, tot afgelopen dinsdag

mevrouw kwam huilend naar mij toe weer een brief van leesland, waarin zij aangaven een bedrag van 154.30 euro te willen zien, zodat de achterstand was weggewerkt en het abonnement alsnog door kon gaan. er was geen duidelijke factuur te zien, en waar het bedrag vandaan komt, wij hebben geen idee. naar alle waarschijnlijkheid is het alsnog die totale achterstand zonder uitkoping. 

ook geeft het incassobureau aan, wanneer er tzt geen betaling volgt, zij een rechtszaak zal komen, waarin mijn cliënt zich kan verweren.

na heel wat heen en weer gemail, geschrijf en gebel, zit mevrouw nog steeds aan een abonnement vast, die zij een half jaar geleden al heeft opgezegd, en dus nog steeds heeft. 

ik heb zelf altijd geleerd: gooi de brieven weg en doe alsof je neus bloedt, maar aangezien ze beginnen te dreigen met een rechtszaak, zit ik me af te vragen wat ik moet doen. ontvangen papieren van leesland zijn aanwezig. 

gezien de emotionele toestand van mevrouw heeft ze mij als contactpersoon aangesteld. in de brief naar leesland hebben we aangegeven dat ik een mailadres en een telefoonnummer heb, waar zij contact mee op kunnen nemen als ze iets willen zien van mevrouw, maar alsnog hebben ze het lef om mevrouw een brief te blijven sturen.

wat zou mevrouw nog kunnen doen om van het abonnement af te komen, en zijn er meerdere mensen die hier last van hebben, en wat hebben jullie er aan gedaan om van het abonnement af te komen. leesland levert nu dus niet meer, maar zodra er een betaling heeft plaatsgevonden, gaat het abonnement verder en worden alle achterstallige weken aan het einde van het abonnement alsnog geleverd, en moet mevrouw alsnog weer betalen. iemand tips en ideeën??? 

met vriendelijke groet,


dieuwke kramer