Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ja
jallist - 17-02-2019 11:05:13
Geldzaken & Recht

CV-Installatie bedrijf stuurt factuur 5 keer zo hoog als offerte

Beste mensen,

dit is mijn eerste keer in een situatie als deze te zijn, vandaar dat ik graag wat advies zou willen. laatst hebben wij een cv-installatiebedrijf over de vloer gehad om de handmatige radiatorknoppen met thermostaatknoppen te laten vervangen, in totaal op 4 radiatoren. bedrijf heeft een offerte gestuurd van 154,28. mijn eerste leermoment is dat ik deze beter moet raadplegen in de toekomst: deze laat alleen 1 uur arbeid starttarief/voorrijkosten zien en 1 uur arbeidsprijs opvolgende uren. verder een notitie dat er geen vaste prijs gegeven kan worden en het voorstel dat uren gerekend worden. daarbij ook notitie dat materiaalkosten en huur van apparatuur doorberekend wordt. bij het sturen van de offerte kreeg ik te horen dat de prijs 'wat' af kan wijken.

afijn, dag van de afspraak. er komen 2 monteurs opdagen. in eerste instantie moeten ze alweer meteen weg want de leverancier van het bevries apparaat heeft er een bepaald onderdeel niet bijgedaan (monteur vertelt mij dat dit eerder ook is voorgevallen en hij dit bij zijn baas gemeld heeft). zij weer weg, en komen later weer terug. monteurs gaan aan de slag (een van ze leek in opleiding), wat vooral wachten op het bevriesapparaat inhoudt. drie knoppen zijn na een tijd vervangen, dan komt de vierde. hier zegt de monteur dat hij niet de juiste koppeling voor die grootte leiding heeft - een probleem wat met hetzelfde bevries apparaat van dezelfde leverancier bij een andere flat in ons gebouw (met dezelfde leidingen) ook onlangs al eens voorgevallen is. afijn, hij zegt 'we geven niet zomaar op' en het wachten begint of dat de leiding toch wil bevriezen met deze koppeling. uiteindelijk lukt dit niet, en de mannen houden ermee op, met het bericht dat dit een andere keer met een goede koppeling moet gebeuren. ik teken zijn bonnetje (tweede leermoment), en de mannen gaan weg.

weken hoor ik niks, tot ik een mailtje stuur of dat ze nog terug komen. dan krijg ik een belletje van de baas dat ze met de leverancier van het bevries apparaat in conclaaf gaan en dat hij me nog terug belt later in de week. weer een ruime week niks, tot ik gisteren ineens de factuur toegestuurd krijg. bedrag komt uiteindelijk op 821,59 eur, ruim 5 keer zo hoog als de offerte. onderdeel hiervan is 80 eur materiaalkosten, 125 eur huur voor het bevries apparaat, 50 eur cv installatie uitzetten van tevoren, en de rest is arbeid: 3,5 uur voor 2 man wat samen dik 300 eur is. ik ben al een beetje verbolgen over het feit dat materiaalkosten, huur van het vries apparaat en kosten om de cv uit te zetten niet op de offerte stonden; bedrijf is het vaste cv bedrijf voor dit gebouw en heeft hetzelfde bevries apparaat hier dus ook al minimiaal een keer gebruikt, dus deze kosten hadden (lijkt mij) prima ingeschat kunnen worden. echter, de 3,5 uur voor 2 man, wat dus alle tijd wachten op een door hen ingehuurd apparaat inhoudt (dat uiteindelijk niet werkte en waarvan ze wisten dat het waarschijnlijk niet zou werken) en het teruggaan naar de leverancier doordat deze wat vergeten was, lijkt me compleet onrechtvaardig. daarbij is het werk nog steeds niet afgerond - op de factuur heeft het bedrijf alleen aangegeven dat voor de 4e knop we de huur van het bevries apparaat niet hoeven te betalen (maar dus wel weer opnieuw afsluit (50), arbeid (??), en voorrijkosten (78)).

bedrijf meteen een mail teruggestuurd (telefoon wordt niet beantwoord op zaterdag, maar facturen sturen kan wel) dat ik het hier niet mee eens ben en dat het mij niet eerlijk lijkt te moeten betalen voor extra tijd door een apparaat wat zij gehuurd hebben waarvan ze wisten dat t problemen zou veroorzaken.

ik zou graag horen of dit een normale gang van zaken is, of dat ik genoeg reden heb minder te betalen dan de factuur of hoe ik dit anders aan kan pakken. een hoop leermomenten voor mij voor de toekomst in ieder geval - ik ging er in mijn naïviteit vanuit dat 'wat hoger' niet 5x zo hoog als de offerte is en dat uren die door hun fouten worden gemaakt niet gefactureerd gaan worden - en als t niet anders is dan betalen we het wel. maar het laat wel een naar gevoel achter. alvast bedankt voor het lezen van dit hele verhaal en uw reacties!