Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Rv
RvZijl - 25-06-2019 21:21:19
Auto & Vervoer

Auto met storing terug gekregen na reparatie auto ongeluk

beste lezer,


op 17 maart hebben wij een auto-ongeluk gehad. het autobedrijf waar we in eerste instantie heen zouden gaan had pas over een maand tijd. wij zijn die maandag 18 maart ook gelijk langs gegaan bij het autobedrijf om te kijken of we ermee door konden rijden. daar zeiden ze dat we er gewoon door mee kon rijden. al snel kwamen wij er achter dat het toch niet zo lekker zat. wij hebben toen ook een spoedreparatie laten doen van een koelvloeistof lek die bij de bumper zat. wij dachten toen gewoon weer ermee te kunnen rijden. maar niks was minder waar, er kwamen foutmeldingen, namelijk: motorstoring en verhoogde uitstoot. toen deze foutmeldingen opdoken heb ik gelijk contact opgenomen met de verzekering. ik durfde er niet meer mee te rijden en gelukkig konden we bij een ander autobedrijf eerder terecht, de auto moest namelijk ook nog eens voor een bepaalde tijd apk gekeurd worden. dit werd als nog pas 3,5 week na het ongeluk. 
 
de auto heeft in totaal 4 weken bij het autobedrijf gestaan. ze kwamen er niet achter wat het rare geluid was van de auto en daarom moest er een expert langskomen. die heeft besloten om hem naar een mini autobedrijf te laten brengen. het was slijtage van de waterpomp. dit hebben wij laten maken door het autobedrijf, en hebben hiervoor moeten betal omdat het niet door het auto-ongeluk zou kunnen komen.
 
na 3,5 week heb ik gevraagd of ik de auto kon ophalen voordat ik op vakantie ging, dit was vrijdag 17-05. ze moesten alleen op het laatste moment nog de remblokken achter vervangen zodat de auto apk gekeurd kon worden, dit was nog op
dezelfde dag en kon hem daarom ook pas tegen sluitingstijd ophalen.
 
nog geen 10 min van de garage af kreeg ik weer dezelfde storing als na het ongeluk, namelijk: motorstoring. ik had geen vermogen meer en moest met een slakkentempo naar een bushalte. daar heb ik de auto aan en uit gedaan en kon gelukkig weer doorrijden naar huis aangezien de garage dicht was en ik niet meer terug kon. ook merkte ik al gelijk dat de airco het niet meer deed. dezelfde ochtend heb ik gelijk gemaild naar het autobedrijf. zij belde mij na een kwartier terug, de man die ik sprak had rond gevraagd aan andere autobedrijven op het industrie terrein wat deze storing kan zijn, omdat hij geen idee had. hij had het erover dat het misschien aan de morbide kon liggen, maar hij wist wel dat het niet kon liggen aan de schade? 
 
ik dacht toen het volgende:
hoe kan het dat hun niet weten wat deze storing betekend terwijl deze storing in de auto zat toen die daarheen werd gebracht? dit zou betekenen dat ze de schade gemaakt hebben en het systeem reset hebben zonder te kijken waar de foutmelding vandaan kwam. aangezien de foutmelding natuurlijk niet terug kwam hebben hun waarschijnlijk gedacht dat het opgelost zou zijn. nu heb ik natuurlijk onderzoek gedaan en de storing komt niet terug als er niet mee gereden word. ook pas na langere afstanden geeft die het aan of na het starten van de motor als die nog warm is en er al mee gereden is.
dit overkwam mij omdat ze natuurlijk eerst een testrit hadden gemaakt en ermee gereden hadden en ik er vervolgens mee naar huis wou gaan rijden. ik vind het nogal frappant dat ze bij voorbaat al zeggen dat het niet aan het ongeval kan liggen en dat dit pure toeval is terwijl ze niet eens hebben gekeken wat er aan de hand is en wat het betekend? hij vroeg of ik langs kon komen zaterdag 18-5 zodat ze konden kijken, ik moest die dag werken en daarna ging ik op vakantie en zou daarom ook 24-05 langskomen als ik terug zou zijn van vakantie.
 
ze wisten dat ik de auto nodig had om naar airport te rijden en weer terug. op de heenweg hadden we op gegeven moment de storing hoge uitstoot. op 23-5 om 23:00 uur willen mijn vriend en ik vervolgens naar huis rijden vanuit airport. er stond toen al gelijk: motorstoring en hoge uitstoot. bij motorstoring zou je nog wel kunnen rijden stond erbij maar niet met teveel vermogen. wij hebben daarom ook op cruisecontrol gereden met 90km p/u zodat dit zo min mogelijk vermogen zou kosten. we wisten toen al gelijk, dit is echt goed mis. we waren bijna thuis, nog een kwartier te gaan en we hoorden geknetter uit de motorkap komen en roken een gek geurtje. daarbij kwam nog een storing erbij: dat we de start en stop knop niet meer konden gebruiken. uiteraard hebben we de auto gelijk aan de kant gezet en motor uit gedaan. we probeerde daarna de auto weer te starten maar tot onze grote schrik deed onze auto het niet meer. je snapt natuurlijk wel dat dit echt niet leuk is als je terug komt van vakantie. nu hadden wij ook geen anwb lidmaatschap. gelukkig hebben ze ons wel kunnen helpen, dit kostte ons wel veel geld. ze vroegen waar de auto heen moest en hebben hem natuurlijk laten slepen naar het autoschadebedrijf.
 
omdat er niks is gedaan met de storingen zijn we nu verder van huis. de schade is nu groter omdat de auto vrijgegeven is aan ons terwijl het dus helemaal niet goed zat. 
 
nu inmiddels weer 5 weken verder (3 maanden na het ongeluk)hebben wij eindelijk te horen gekregen dat de distributieketting is opgerekt, een bekend probleem bij mini zeggen ze. de expert heeft geconcludeerd dat dit niet door het ongeluk komt. maar de motor is nu ook vervuild en de schade is groter doordat wij ermee hebben gereden omdat we de auto terug hebben gekregen met storingen. verder weten we nog niks en is de expert nog steeds aan het onderzoeken. wij zijn er nu echt klaar mee en hebben geen vertrouwen meer in het auto bedrijf aangezien het een schade bedrijf is en er dus geen automonteurs lopen. 
wij zien de bui al hangen dat wij voor alles moeten opdraaien. 

mijn vraag is wat wij hiermee moeten doen? daarbij hebben we de auto pas een klein jaartje geleden bij een mini autobedrijf gekocht en nieteens 10.000 km mee gereden. ik lees veel op internet dat we hiervoor coulance kunnen vragen bij de mini dealer, dit gaan we ook doen. maar wij willen gewoon heel graag weten wat we moeten doen met het schadebedrijf die niet eerlijk heeft gehandeld.
 
met vriendelijke groet,
rachèl