Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

st
stun - 08-12-2019 21:04:28
Vakantie & Reizen

Mag een bedrijf meer dan de aanbetaling houden bij een terugbetaling?

voor een visum voor de verenigde staten moet je via een amerikaans sponsorbedrijf je stage visum regelen (heb eerder via dit bedrijf een visum verkregen, dus geen scam bedrijf), maar omdat ik naar een bepaald bedrijf toe zou gaan dat veel met internationale studenten werkt op dat visum, had dit bedrijf een contract met een nederlands bedrijf dat alle nederlandse studenten hun visum via hun moesten regelen. (gewoon een derde persoon dus, want dat bedrijf regelde alles weer met eerst genoemde amerikaanse sponsorbedrijf. komt neer op gewoon documenten doorsturen. een vriend van mij heeft zijn visum via nederlandse bedrijf ooit geregeld, dus ook geen scam). voor het process moest ik een aanbetaling doen van €350. heb ik betaald en visum process werd in gang gezet. process ging als volgt: na aanbetaling werden alle benodigde documenten voor elkaar gemaakt, inclusief een trainingsplan, wat goedgekeurd moet worden om überhaupt naar de amerikaanse ambassade to mogen voor je visa interview, daarna pas het resterende bedrag betalen, alle partijen laten tekenen en dan afspraak maken voor de ambassade. alle documenten waren (wat mij werd verteld) voor elkaar en kreeg een factuur voor de resterende €2019. heb ik overgemaakt en de benodigde documenten ondertekend. om bepaalde redenen tekende mijn stagebedrijf niet, dus kon ik geen afspraak maken bij de ambassade. heel veel heen en weer gemaild met nederlandse en amerikaanse bedrijf. later hoorde ik van stagebedrijf dat hij nooit een trainingsplan had gestuurd. dus heb dit nagevraagd aan amerikaanse bedrijf die er eerst heel erg om heen draaide en uiteindelijk toch toegaf dat ze een trainingsplan had gebruikt van een vorige student en het gewoon heeft goedgekeurd. - maar ik had nog niet hoeven te betalen zolang er nog geen trainingsplan was goedgekeurd - nu zegt het nederlandse bedrijf dat ik maar €1200 terug zal krijgen van de totaal betaalde €2369, dat bijna de helft en houden daardoor veel minder dan de aanbetaling in eigen zak. hun verklaring daarvoor is: de terugbetaling is gebaseerd op het bedrag wat zij van het amerikaanse bedrijf terug krijgen (met andere woorden; zij krijgen niet het volledige bedrag terug wat zij hebben betaald) en omdat zij er werk aan hebben verricht. maar het werk wat ze er aan hebben verricht is al gedaan voordat er betaald word + ik moest betalen doordat het amerikaanse bedrijf een fout heeft gemaakt door iets goed te keuren, wat nog helemaal niet goed gekeurd had gemogen. als het amerikaanse bedrijf niet het trainingsplan had goedgekeurd, had ik de resterende €2019 nog helemaal hoeven te betalen en zouden ze ook alleen die €350 in aanbetaling hebben voor hun werk. ik heb helaas nog niet de kans gekregen om te bellen naar dit amerikaanse bedrijf. als ik van dit amerikaanse bedrijf te horen krijg, dat ik van hun wel een volledige terugbetaling krijg, denk ik nog steeds dat het nederlandse bedrijf zal zeggen dat zij ook werk hebben verricht en nog steeds niet de resterende €2019 terug zal krijgen. ik heb betaald voor een service; een visum wat ik niet door eigen schuld niet heb ontvangen, maar dit bedrijf heeft dus niet de service geleverd waar ik voor heb betaald. mogen zij meer dan de aanbetaling houden?