Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Ne
Nelleke v.d. Berg - 21-03-2020 09:26:49
Vakantie & Reizen

Reisbureau wil gemaakte kosten voor een uitgestelde reis verrekenen met klant

Goedemoregen,
ik begrijp dat als mijn reis niet doorgaat ik een waardebon krijg voor de reis.
dat is geen probleem. nu hebben wij in mei een reis naar botswana geboekt bij 4x4 travel.
deze reis zal ook niet doorgaan.
nu kreeg ik een mailtje waarin de reisorganisatie zegt dat de kosten die zij al gemaakt hebben gedeeld moeten worden en dat als we de reis verplaatsen we nog een 20% aan moeten betalen, voor een reis die dan pas volgend jaar mei plaats gaat vinden.
 
mag een reisbureau de kosten geheel of gedeeltelijk op zijn reizigers verhalen en mag hij een extra aanbetaling van ons vragen voor een reis voor volgend jaar?
 
als ik de reis cancel heb ik een schadepost van euro 800,00 als ik de reis door laat gaan verrekend hij de kosten en heb ik dus ook een extra schadepost.
ik sluit de brief hieronder bij.
 
ik hoor graag van jullie
 
nelleke v.d. berg
ebearstore
 
dit is de tekst van de brief:
wanneer de reis niet door kan gaan omdat je nederland niet mag verlaten en/of niet toegelaten wordt door het land van bestemming ontstaat er een situatie die buiten onze invloedssfeer valt. het betreft dan overmacht. risico en kosten zullen gedeeld moeten worden en wij als reisorganisatie zullen er naar streven de schade voor allen zo veel mogelijk te beperken.
 
omboeken van de reis:
de minst kostbare optie zal dan vrijwel zeker zijn het in overleg omboeken van de reis naar een andere datum. wel kan het zo zijn dat er extra kosten ontstaan doordat er andere tarieven van toepassing zijn. ook bestaat er de kans dat reeds vooruit betaalde gelden aan onze partners in zuidelijk afrika niet gebruikt kunnen worden voor de nieuwe reisdatum. verder is het mogelijk dat de voorkeur accommodaties niet beschikbaar zijn en er een ander alternatief gezocht moet worden. het meest handige is te kiezen voor dezelfde periode in 2021. maar in vrijwel alle gevallen zal het omboeken van de reis dus niet kosteloos zijn.
reeds betaalde reisgelden worden bewaard voor de nieuwe reis. wanneer er nu alleen de aanbetaling is betaald zal er een tweede aanbetalingsnota volgen voor nogmaals 20% van de reissom. dit in verband met de betalingsverplichtingen aan onze suppliers.