Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

Niet accepteren corona-voucher

Sgr garantie betaald uit bij financieeel onvermogen van de reisorganisatie.

nrv reizen betaald niet uit conform haar voorwaarden binnen 14 dagen maar spreekt over wellicht 6 maanden tot 12 maanden wanneer tot uitbetaling kan worden overgegaan. men beroept zich op de bijzondere omstandigeheden. en bij niet acceptatie van de corona- voucher vervalt de sgr garantie over het terug te betalen bedrag.
allemaal regelingen die zijzelf optuigen in deze lastige tijd . maar deze moeilijk tijd geldt niet alleen voor de reisorganisaties , maar ook voor de consumenten.
de omstandigeheden zullen ook voor hen grote gevolgen hebben.
de europese commissie heeft gisteren nogmaals bevestigd dat er sprake moet zijn van acceptatie door de consument voor het accepteren van de coroa-voucher.
indien de consument deze niet accepteerd, zal conform de reisvoorwaarden terugbetaling binnen 14 dagen na annulering moeten plaatsvinden.
nrv is naar mijn weten op dit moment niet failliet, maar weigeren tot terugbetaling over te gaan.
in de voorwaarden van sgr lees ik het volgende:

8.
uitkeringen zullen worden gedaan in de volgende gevallen:
 
a.
een deelnemer is wegens financieel onvermogen in gebreke te presteren indien en voor zover een andere handelaar niet jegens de consument tot nakoming verplicht is;
 
b.
een deelnemer voldoet wegens financieel onvermogen niet aan een veroordeling krachtens een bindende uitspraak van de geschillencommissie reizen of een onherroepelijke rechterlijke uitspraak tot betaling van schadevergoeding aan de consument, voor zover de schadevergoeding betrekking heeft op een boeking die onder de garantie van sgr valt.
 
9.
of er sprake is van niet presteren door een deelnemer als gevolg van diens financieel onvermogen staat uitsluitend ter beoordeling van sgr.

blijkbaar beoordeelt sgr zelf of er sprake is van financieel onvermogen.faillisement is duidelijk , maar in andere gevallen is dit blijkbaar ter beoordeling van sgr.

blijkbaar is bij weigering door nrv van terugbetaling van het reeeds betaalde bedrag  niets anders mogelijk dan dit geschil voor te leggen bij de geschillencommissie.

hebben jullie hier ervaring mee?
of zijn er anderen die gezamelijk een claim kunnen neerleggen bij nrv en in het uiterste geval een fallisement  kunnen aanvragen.
immers in dit geval zal sgr wel overgaan tot terugbetaling van de reissom.

ik hoor graag.