Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

St
Stefan1294 - 18-08-2020 10:59:38
Geldzaken & Recht

Autolease bedrijf weigert antwoorden op vraag teruggave geld i.v.m laag km stand

sinds 2017 (februari) heb ik een private lease auto bij een leasebedrijf met een kilometrage van 30.000 per jaar. het is een goed leasebedrijf, maar zij hebben geen keurmerk private lease, waar ik toen nog niet van op de hoogte was ten tijden van het leasen van deze auto. daarom is mijn lease-auto (lening) bijvoorbeeld ook niet geregistreerd bij de bkr.

ik heb een contract waarin alleen staat wat voor auto ik lease, wat de gemaakte kilometers mogen zijn per jaar en extra afspraken zoals winterbanden, onderhoud, enzovoort. verder heb ik een mantalovereenkomst ondertekend waar staat "op uiterlijk 15 januari van elk jar vestrek lessee aan <autoleaseb edrijf> de juiste kilometerstand van elk geleased voertuig per 31 december van het daaraan voorafgaande jaar. indien blijkt dat de werkelijke kilometrage meer dan 10% afwijkt van de middels de lease overeenkomst overeengekomen kilometrage, is <autoleasebedrijf> gerechtigd de leasetermijnprijs dan wel de leasetermijn naar verhouding te wijzigen".

dit betekent dat mijn kilometerstand het volgende mocht zijn:


31 december 2017: 30.000


31 december 2018: 60.000


31 december 2019: 90.000
31 december 2020: 120.000

mijn daadwerkelijke kilometerstand deze jaren:


31 december 2017: +/- 26.000
31 december 2018: 49.815
31 december 2019: 59.483
31 december 2020: nog niet bekend, op dit moment rond de 62.000

door een wisseling van mijn baan rij ik veel minder kilometers dan verwacht. in 2019 mocht ik 90.000 km op de teller hebben staan, maar het was 59.483 km. dat betekent dat er een verschil van 33% was, eind 2019. in 2018 had ik 49.815 en het mocht 60.000 zijn. dat is een afwijking van +/- 17%. dit betekent dat ik al twee jaar een ander leaseprijs moet hebben, als we kijken naar de mantelovereenkomst. nu komt er nog iets interessants. in de mail waar ik mijn km stand opgeef, staat het volgende zinnetje: "afhankelijk vand e afwijking en de gemaakte afspraken, dient u een bedrag bij tye betalen of ontvangt u een bedrag terug". dit soort afspraken kan ik nergens terugvinden, behalve dat mijn leaseprijs aangepast moest worden. de mantelovereenkomst bestaat uit 3 pagina's, ik heb verder geen contract of andere overeenkomsten ondertekent. 

in 2018 kreeg ik geen reactie, ook had ik een paar maanden erna gevraagd of ik in aanmerking kwam voor het terugontvangen van geld. dit jaar (in april heb ik de aanvraag beantwoord) heb ik 5 e-mails verstuurd met herinneringen om mijn vraag te beantwoorden. of mijn leaseprijs aangepast moet worden, of dat ik geld terug ontvang. het zal jullie daarom ook niet verbazen dat ik geen antwoorden heb gekregen. ik heb met meerdere afdelingen ge-maild, waaronder iemand die wel reageert op mijn mails maar niks kan doen aan deze kwestie. ook hij heeft intern meerdere keren gevraagd of mensen het willen oplossen, maar verwees mij op het eind door naar de directeur van het bedrijf (die overigens ook mijn leaseaanvraag had behandeld). ook van hem krijg ik geen antwoord. mijn laatste mail was iets minder vriendelijk naar hem. ik gaf aan dat ik toen al 15 weken (is een week geleden) wacht op een antwoord en ik verwees hem door naar onze mantelovereenkomst. een week later heb ik nog steeds geen antwoord mogen ontvangen.

ik wil ze graag bellen, maar ik wil alles zwart op wit hebben. de lease maatschappij heeft ook een autodealer waar ik de directeur bijna elke dag zie zitten als ik de autoleader voorbij rij. echter ben ik bang dat een ongeplande bezoek van mij kan worden gezien als een vijandige zet, dus heb ik de directeur nog niet persoonlijk benaderd m.u.v. mailcontact.

ik krijg wel elke maand direct een betaalverzoek als ik een dag te laat betaal. ook wordt ik 1 of 2 keer gebeld in 1 dag om te betalen. ik vind deze service niets meer dan slordig. ik heb niet om geld terug gevraagd, ik heb puur gevraagd of ze willen kijken of ik in aanmerking kom voor enige vorm van teruggave of een wijziging van het leasecontract. ik betaal meer dan 200 euro per maand extra voor deze 30.000km. 15.000km is dus zo'n 200 euro per maand goedkoper. 


 


als je niet betaald (een dag te laat), wordt je meerdere keren gebeld. als je vraagt naar de prijs van de leasecontract of een mogelijke teruggave, wordt je genegeerd door alle afdelingen die de leasemaatschappij heeft. ik heb geen idee wat ik nu moet doen. hebben jullie advies voor mij?